Meta, kullanıcıları yapay zeka ile meşgul etmenin farklı yollarını araştırıyor: Artık siz bir şey söylemeden bile, sohbet robotları size doğrudan mesaj göndererek sohbet başlatabiliyor. Örneğin, Facebook Messenger veya WhatsApp üzerinden bazı arkadaşlarınıza mesaj attığınız sırada, filmlerle ilgili ilgi çekici öneriler sunan bir yapay zeka sohbet botundan beklenmedik bir mesaj alabilirsiniz.
Bot mesajında şöyle deniyor: “Umarım keyifli bir gün geçiriyorsunuzdur! Son zamanlarda yeni film müzikleri veya besteciler keşfettiniz mi? Veya bir sonraki film geceniz için önerilere ihtiyacınız varsa, size yardımcı olmaktan mutluluk duyarım.”
Bu mesaj, veri etiketleme şirketi Alignerr’ın yönergeleri doğrultusunda oluşturulan “The Maestro of Movie Magic” adlı yapay zeka kişiliğinin Messenger, WhatsApp veya Instagram’da proaktif olarak mesaj gönderebileceğinin gerçek bir örneği. Business Insider tarafından elde edilen sızdırılmış belgeler, Meta’nın Alignerr ile iş birliği yaparak, kullanıcılara izinsiz mesajlar gönderebilen ve geçmiş sohbetleri takip eden özelleştirilebilir botlar geliştirdiğini ortaya koyuyor. Bu da, Meta’nın AI Studio platformunda yaratılan botların kullanıcılarla ilgili bilgileri hatırlayabildiği anlamına geliyor.
Meta, TechCrunch’a yaptığı açıklamada, bu yapay zeka sohbet botlarının kullanıcıyla konuşmanın başlatılmasından sonraki 14 gün içinde ve en az 5 mesaj alındığında takip mesajı gönderebildiğini doğruladı. Ancak, ilk takip mesajına yanıt alınmazsa, botlar iletişime devam etmiyor. Kullanıcılar, kendi botlarını gizli tutabilir, doğrudan bağlantılarla paylaşabilir veya Facebook ve Instagram profillerinde sergileyebilir.
Meta sözcüsü, bu uygulamanın “kullanıcıların uygulamalardaki yapay zekalarla daha ilgi çekici ve anlamlı sohbetler yapmasını sağladığını” belirtti.
AI sohbet robotları: Yeni nesil dijital arkadaşlar
Bu teknoloji, Character.AI ve Replika gibi yapay zeka girişimlerinin sunduklarına benzer özellikler taşıyor. Her iki şirketin botları da, kullanıcı ile sohbeti başlatabiliyor ve karşılıklı diyalog kurabiliyor. İlginç bir detay olarak, Character.AI’nin yeni CEO’su Karandeep Anand, Meta’da iş ürünlerinden sorumlu Başkan Yardımcısı olarak görev yapmış biri.
Ancak bu tür yapay zekaların kullanımı bazı riskleri de beraberinde getiriyor. Örneğin, Character.AI hakkında, botlarından birinin 14 yaşındaki bir çocuğun ölümündeki olası rolü nedeniyle dava açılmış durumda. Meta’ya bu tür durumları önlemek için nasıl bir güvenlik önlemi planladığı sorulduğunda, TechCrunch’a gönderdiği açıklamada, yapay zekanın yanıtlarının “yanlış veya uygunsuz olabileceği ve önemli kararlar için kullanılmaması gerektiği” uyarısına yer verildi.
Ayrıca, Meta, bu yapay zeka sohbetlerinin profesyonel tıbbi, psikolojik, finansal veya hukuki tavsiye yerine geçmediğini açıkça belirtiyor.
TechCrunch’ın Meta’ya, sohbet robotlarıyla etkileşim için bir yaş sınırı olup olmadığını sorması üzerine, şirketin genel bir yaş sınırı uygulamadığı, ancak bazı yasaların (örneğin Tennessee ve Porto Riko’da) gençlerin belirli yapay zeka etkileşimlerini sınırladığı ortaya çıktı.
Meta’nın stratejisi: Yalnızlıkla mücadele ve reklam gelirleri
Bu hamle, Mark Zuckerberg’in “yalnızlık salgınıyla mücadele etme” vizyonuyla uyumlu görünüyor. Öte yandan, Meta’nın temel gelir modeli reklamlar üzerine kurulu. Şirket, kullanıcıların platformlarda daha fazla vakit geçirmesi için algoritmalar kullanarak onları içerik tüketmeye, yorum yapmaya ve beğenmeye teşvik ediyor.
Nisan ayında açığa çıkan mahkeme belgelerine göre Meta, 2025 yılında yapay zeka temelli ürünlerden 2 ila 3 milyar dolar gelir bekliyor. 2035’te ise bu rakamın 1,4 trilyon dolara kadar çıkması öngörülüyor. Bu gelirlerin önemli bir kısmı, Meta’nın açık kaynak Llama model koleksiyonuna ev sahipliği yapan firmalarla yaptığı gelir paylaşımı anlaşmalarından gelecek. Şirket, yapay zeka asistanlarının gelecekte reklam gösterebileceğini ve abonelik seçenekleri sunabileceğini de belirtiyor.