Bu oyunu oynamak herkesin harcı değil: Pentiment İncelemesi

Bu oyunu oynamak herkesin harcı değil. Amaaa kitap kurdu iseniz ve okumayı seviyorsanız, sizi çok uzun saatler ekran başına kilitleyeceği kesin. Uzun lafın kısası entelektüel bir yapı gerektiriyor.

Yıllardır oyun incelemesi yapıyorum. Oynadığım oyun sayısını bile hatırlamıyorum. Denemediğim çok az oyun türü vardır ama çok açık söyleyeyim daha önce hiç Pentiment gibi bir şey oynamamıştım. Aslında seçime dayalı anlatı odaklı bir oyun olarak, yani bir nevi visual novel olarak tanımlanabilir, ancak her yönüyle çok çekici bir sunumu var ve her yeni açıklamayla sayfayı çevirmenizi sağlayan ağır bir roman dizisi gibi. Benzersiz bir sanat tarzıyla hem tarih hem de hikâye açısından zengin, aynı anda hem eski hem de yeni hissettiriyor. Visual novel desem de sadece bu türe giren diğer oyunlardan farklı görünmekle kalmıyor, diyalog, hikâye anlatımı ve derin karakter işçiliği söz konusunda da öne çıkıyor.

Diyalog sorunu artık düzeltilmiş
Pentiment yayınlanalı bir süre oldu aslında. Ancak aralarında Türkçe’nin de olduğu birkaç dilde görüntülenmeyen diyaloglar sorunu ile şanssız bir çıkış yaptı. Ülke ayarlarını değiştirmeden oynanamıyordu ve ben de konsolda bunu yapmak istemediğim için yamayı bekledim ki, incelemeyi okuyup bu oyuna şans vermek isteyen okurlarımız daha kolay bir başlangıç yapabilsin. Oyuna gelirsek birçok oyuncunun Pentiment'i erken bırakacağını düşünüyorum. Ama verdiğim puandan da anlaşılacağı üzere kötü bir oyun olduğu için değil ki aksine mükemmel bir oyun. Ancak her konuşmayı ve ayrıntıyı okumak için bolca sabır gerektirdiği de bir gerçek. Bu oyuna emek vermeniz gerekiyor. Kılıç sallamıyorsunuz, uçurumlardan atlamıyorsunuz ya da kendinizi bir takımın ve ordunun yöneticisi olarak bulmuyorsunuz; bunun yerine beyninizi kullanıyorsunuz, çıkarım gücünüzü, zekanızı, açık sözlülüğünüzü, gözlemlerinizi ve bilginizi kullanıyorsunuz. Oynamak için başkalarının sözlerini ve çeşitli kitaplardan alıntı metinleri okumak herkesin beklediği gibi olmayabilir. Aslında biraz daha fazla etkileşim isteyen kitap kurtlarına göre desek sanırım yanlış olmaz.

Ortaçağın en değerli dönemini konu alıyor
Bu gerçek ne olursa olsun, Pentiment son derece keyifli. Karakterler iyi yazılmış ve ilginç, oyunun kahramanı Andreas'a tanıması ve hatta arkadaş olması için bir NPC listesi sunuluyor. Hikaye uzun yıllar boyunca sürüyor ve hikayede ilerledikçe, Tassing kasabasındaki küçük değişiklikler ince ama akıllı yollarla belirgin hale geliyor ve manastırın kasaba üzerindeki gücü, kasaba halkının artan öfkesi ve hayal kırıklıkları ile ortaya çıkmaya başlıyor. Her şeyde inanılmaz miktarda ayrıntı var ve öğrenip keşfettikçe, bu değişiklikler ne kadar ufak olursa olsun, oluşturulan dünyanın kalitesini ortaya koyuyor. Oyunun konusuna gelecek olursak.

Avrupa'da eğitim gördükten sonra kasabaya dönen Andreas Maler, Kiersau Manastırı'nda resimleri üzerinde çalışmaya devam ediyor. Pentiment boyunca Andreas'ı geçmişine ya da o anda onu kontrol etmediğiniz zamanlarda neler yaptığına göre kararlar vererek şekillendirebiliyorsunuz. Benim Andreas'ım kadınlardan ve şaraptan hoşlanan bir hedonistti ama aynı zamanda doğaya ve Tanrı'nın tüm yarattıklarına hayranlık duyuyordu. Katolik ilahiyatı konusunda büyük bir bilgiye sahipti ve biraz İtalyanca ve Fransızca biliyordu. Oyun boyunca yerel halkla sohbet ettikçe, geçmişiniz ile ilgili belirli seçenekler ortaya çıkıyor ve Andreas'ın kim olabileceğine dair farklı seçimler hikayeyi farklı şekillerde etkiliyor.

Rönesans döneminde bir dedektif olmadığımız kalmıştı :)
Oyun aslında bir nevi gerçek anlamda Andreas'ın dönüşünün üzerinden çok geçmeden manastırın sınırları içinde bir Baron’un öldürülmesi ile başlıyor ve ona ne olduğunu ortaya çıkarmakla görevlendiriliyoruz. Peder Gernot, sevgili arkadaşlarından biri olan Rahip Piero olduğuna ikna olmuş durumda. Burada ki asıl soru Başdiyakoz'u suçlunun başka biri olduğuna ikna edip edemeyeceğimiz? Yerel halkı sorgulayarak, parşömenlerin içindeki ipuçlarını bularak, mini oyunları tamamlayarak ve Tassing'in çeşitli yerlerini araştırarak gerçek suçlunun kim olduğunu bulmaya çalışıyoruz. Elbette bu sadece oyunun başlangıcı ve bulgularınızın yankıları bundan sonraki her şeyi etkiliyor.

Oyunun derinliği ile ilgili Obsidian’ı kutlamak gerek
Pentiment'i bu kadar keyifli kılan şey, kasaba halkını tanımak ve onlarla bağ kurmak ya da daha kaypak olan bazıları hakkında çekinceler beslemek. Ortaya çıkan şey, katilin kim olduğu kadar basit değil, daha ziyade birinin neden cinayete itilebileceği. Oynadıkça Kiersau Manastırı'ndaki bazı önemli figürlerin pek de kutsal olmadığını fark edeceksiniz. Hangi seçeneği seçerseniz ya da veya belirli bir duruma nasıl tepki verirseniz verin, kararlarınızın ağırlığını hissediyorsunuz ve bir süre sonra bunlarla ilgili suçluluk duygusuyla da mücadele etmeye başlıyorsunuz.

Pentiment o kadar güçlü bir temele sahip ki, Otto, Lucky, Rahibe Cecilia, Gertner'ler ya da baş belası Martin gibi kiminle sohbet ederseniz edin, onlar hakkında bir fikir sahibi oluyorsunuz. Karakterler birçok açıdan birbiriyle bağlantılı ve bu açıklamalar sizi daha fazlasını öğrenmeye itiyor. Diyalogsuz bir oyuna sahip olup da oyuncu kadrosuna karşı güçlü duygular beslemenizi sağlamak Obsidian'daki on üç kişinin ne kadar sıkı çalıştığının bir kanıtı. Bazı karakterler başlangıçta çok önemli gelmeyebilir, ancak öğrendikçe olay örgüsü daha cazip hale geliyor.

Rönesans dönemi tablolarının içinde oynamak gibi
Pentiment'in sanat tarzı harika ve en küçük ayrıntıda bile kendini gösteriyor. Sadece genel ortamlara ve karakter tasarımlarına bakarak bile eski el yazmalarını ve tarihi sanat eserlerini anımsatıyor. Bu, konuşmalar sırasında kullanılan yazı tipi gibi basit şeylere de yansıyor. Kiminle konuştuğunuza bağlı olarak farklı bir yazı tipi beliriyor ve her satır daha kalın ve siyah başlıyor ancak satırlar ilerledikçe soluyor. 'Tanrı' veya 'Lord' gibi dini ifadeler zamana uygun olarak kırmızı ile vurgulanıyor ve karakterler sanki el yazısı gerçek zamanlı olarak yazılıyormuş gibi yazım hataları yapıyor. Detaylara gösterilen bu özen, bu kadar iyi görünmesi için harcanan çabayı takdir etmenizi sağlıyor.

Kitaplardaki resimlerin ve sayfaların hepsi otantik bir tarza ve görünüme sahip; tıpkı günün saatindeki değişimi gösteren saat kadranı gibi. Baktığınız her yerdeki sanat büyüleyici ve daha önce gördüğüm hiçbir şeye benzemiyor. Menü ayrıntı ve bilgi açısından zengin, konuşmalar sırasında kırmızı bir çizgiyle vurgulanan isimler veya kelimeler hakkında ekstra bilgi almanıza, okumanıza ve bahsedilenleri öğrenmenize izin veriyor. Karakterlerin hepsinin, ilerledikçe değişen biyografileri var ve bir sözlük, kapsayıcı hikayenin bazı ince noktalarını açıkça belirtiyor. Nereye gideceğinizi bilmenize yardımcı olmak için görevler bile açıkça detaylandırılmış ve ziyaret edilmesi gereken belirli evlerin veya kuruluşların yerleri konusunda size yardımcı olacak bir harita da bulunuyor.

Muhteşem ama yine de herkese göre değil
Pentiment'ten büyük keyif almama rağmen, metnin biraz fazla geldiği zamanlar da oldu. Yemek yemek için çeşitli evlere gitmek zorunda kaldığımda bu daha belirgin hale geldi. Bu kötü bir şey olmasa da, biraz fazla sık gerçekleştiği için bir süre sonra sıkıcı olabiliyor. Pek çok konuşmayı bölmeyi başaran şey, katılmak zorunda kalabileceğiniz çeşitli mini oyunlar ve zor olmasalar da bu amaca iyi hizmet ediyorlar. Bazıları iplik eğirmek kadar basitken, diğerleri bir kodu çözmek gibi daha ayrıntılı olabiliyor. Her iki durumda da, metin ağırlıklı anların bazılarına hoş bir farklılık katıyorlar.

Sonuç
Pentiment, kasabaya derinlemesine kök salmış sayısız karakterle konuşmanıza izin vererek sürükleyici bir hikâye anlatıyor. Onların sıkıntıları ve hayal kırıklıkları, üzüntüleri, sevinçleri ve mutlulukları keşfediliyor ve manastır tarafından ezilen bir kasabanın çok daha büyük bir hikayesini anlatmaya yardımcı oluyorlar. Yol boyunca bazı zor seçimler yaparak, potansiyel olarak pişmanlık duyacağınız ya da öncesinde iki kez düşüneceğiniz kararlar vereceksiniz ve zaten bu oyuna yüksek puan vermemdeki asıl sebep de bu oldu. Sanat çalışmaları bu kadar üst düzey görünen ve müziklerin çok doğru yerlerde vurgu yaptığı bunun gibi çok az oyun var. Xbox Gamepass üzerinden ücretsiz oynayabilirsiniz. Denemeden sevip sevemeyeceğinizi bilemezsiniz.

90

Geliştirici Obsidian Entertainment
Yayıncı Xbox Game Studios
Platform Xbox Series S/X, Xbox One, PC
Tür Görsel roman, Macera
Web https://pentiment.obsidian.net/