Xbox, 2019'da Piyasa Hakimiyetini Hedefliyor

Microsoft, bir sonraki oyun konsolu jenerasyonuna hükmetmeye kararlı!

Xbox'un hedefi büyük!

Xbox'un bu hedefi elbette ki bir sürpriz niteliğinde. Microsoft'a ait oyun platformu, uzun süredir konsol savaşlarının en zayıf cephesi konumundaydı. Playstation 4'ün üstün başarısına ve Nintendo'nun yediden yetmişe tüm oyunseverlerin ilgisini kazanan Nintendo Switch'e seyirci kalan Xbox One'ın ardından Microsoft, başarısızlıklarından ders çıkartarak sonraki jenerasyonun en iyi platformunu sunmak istiyor.

Xbox One'ın 2013 yılındaki tanıtımı deyim yerindeyse tam bir fiyasko niteliğinde idi. Konsolun aktif kalmak içi sürekli olarak internet bağlantısı gerektirmesi, oyunseverlerin büyük tepkisi ile karşılaştı. Microsoft'un planı, sürekli internete bağlı tuttuğu platformunu düzenli olarak güncelleyebilmekti ancak şirket bu fikri en tüketici karşıtı vek kafa karıştırıcı yoldan pazarladı. Oyuncuların tepkisi ile karşılaşan yazılım devi, bu konuda geri adım atarak Xbox One'daki internet bağlantısı gerekliliğini kaldırdı ve

Ancak Microsoft aradan geçen beş yıl içerisinde bu PR faciasını atlatmayı başardı ve Xbox One X gibi başarılı bir konsol ve Adaptive Controller gibi yenilikler, oyunseverlerin ilgisini kazandı. Şirketin Sony'nin aksine platformlar arası çoklu oyuncu deneyimini desteklemesi de Xbox platformu adına büyük bir artı oldu.

Buna karşılık çok başarılı bir satış grafiği yakalayan PlayStation 4'ün mesajı ise netti: Konsol tanıdık PlayStation deneyimini sunuyordu ve daha güçlüydü, çevrimiçi çalışabiliyordu ve 100 dolar daha ucuzdu. Konsolların fiyatlarına karşılık sunabildikleri özelliklerde oluşan bu dengesizlik, PlayStation'ın Xbox One konsolunu satış rakamlarında katlaması sonucunu beraberinde getirdi.

2017'nin Kasım ayında çıkış yapan Xbox One X ile bu grafik tersine dönmeye başladı. Microsoft'un konsolu çıkışı ile birlikte donanım konusunda üstünlüğü tekrar eline aldı: PlayStation 4 Pro, 4K çözünürlüğü sadece bir yazılımsal yükseltme ile sağlayabilirken UHD Blu-ray oynatma yeteneğine de sahip değildi. Xbox One X bu desteği sağlamanın yanı sıra ultra yüksek çözünürlüklü oyun deneyimini de oyunculara sunuyordu.

Buna rağmen One X'in satışları başlarda çok yüksek rakamlara ulaşamadı, çünkü Xbox One ve PlayStation 4 arasındaki fiyat farkı bir sonraki nesilde de kapanmadı. İki firma da bir yıl sonra pahalı konsollarının daha ucuz modellerini (Xbox One S ve PS4 Slim) sunmayı tercih etti. Bir süre sonra en iyi oyun deneyimlerini sunan üstün donanımıyla öne çıkan Xbox One X, çok daha yüksek satış rakamları yakalamayı başardı.

Yine de Xbox One'ın PlayStation 4'ü toplam satış rakamları konusunda yakalaması mümkün değil. Sony halihazırda 86 milyon PS4 ünitesi satışı yaptı ve Microsoft'un buna karşılık 40 milyon Xbox One satış rakamı ile aradaki farkı kapatması oldukça zor görünüyor. Yine de Microsoft'un bu konsol savaşında sarılabileceği iki büyük silahı var. Platformlar arası çoklu oyuncu desteği ve yeni konsol jenerasyonu.

Günümüzde birçok oyun akıllı telefon, kişisel bilgisayar ve konsollar arasında çoklu oyuncu desteği sunmaya başladı ve çoğu cihaz üreticisi bu dönüşüme destek verirken Sony bu değişime karşı durmayı tercih ederek çoğu hayranını üzdü ve oyuncuların yanı sıra yapımcıların da tepkisini topladı.

Sonraki oyun konsolu jenerasyonunun getireceği teknik avantajlar ise Microsoft'un sosyal oyun platformu deneyimlerinden ders alması hâlinde yazılım devine Sony karşısında büyük bir avantaj tanıyabilir. Aynı zamanda sürekli internete bağlı bir oyun konsolu fikri, günümüzde beş sene önce olduğu kadar büyük bir tepki toplamayacak zira insanlar artık yayın akışlarına ve internet üzerinde bulunan içeriklere eskidinden daha sıcak bakıyor.

Bunun yanı sıra Xbox ekibi aynı zamanda oyun pazarında beklenmedik ancak çok önemli adımlar da attı. Xbox Adaptive Controller adı verilen oyun kontrolcüsü, engelli insanların da Xbox üzerinde oyun oynayabilmesi için tasarlandı ve oyun endüstrisinde bu oldukça olumlu karşılanan bir gelişme olarak yankı buldu. Microsoft üzerinde çalışan bir ekip ise bu AbleGamers ve Warfighter Engaged gibi yardım kampanyaları ile engelli oyunculara yardımda bulunulması için çalışmalara başlandı. Bu hamlenin oyun endüsrisini nasıl etkileyeceği merak konusu, fakat Adaptive Controller'ın oldukça olumlu bir adım olduğunu tekrar belirtmek gerekiyor.

Bunun yanı sıra oyun platformunu zenginleştirmek isteyen Microsoft, Microsoft Studios'un bünyesine yedi ayrı şirketi daha katarak elini güçlendirdi. Fallout New Vegas'ı geliştirmesi ile tanınan Obisidan Entertainment'ın yanı sıra Wasteland 2'yi geliştiren inXile ENtertainment, Hellblade'in geliştiricisi Ninja Theory ve birçok ünlü isim, konsol savaşlarında artık Microsoft'un tarafında yer alıyor. Microsoft ayrıca geliştiricilerin oyun akışları için çalışabileceği Project xCloud servisininn 2019'a yetişmesi için tüm imkânlarını kullanıyor. Bu gelişmeler, platformlar arası çoklu oyuncu desteğini reddeden, bağımsız geliştiricileri desteklemekten geri duran ve E3 2019'dan çekildiğini açıklayan Sony'nin karşısında Microsoft'un kelimenin tam anlamıyla üstünlük kuracağının sinyalleri.

Neredeyse beş yıl, iki ara jenerasyon konsol modeli ve yeni bir kontrolcüye mal olsa da artık Xbox'un oyun sahnesine geri döndüğünü söyleyebiliriz. Microsoft artık oyun endüstrisinde ipleri elinde tutan taraf ve 2019'da Xbox'un deyim yerindeyse satışlarında bir patlama yaşamasına neredeyse kesin gözüyle bakılabilir.

Okuyucu Yorumları