12 dakikada şarj: Ducati, katı hal bataryayı motosikletle tanıttı
Ducati, Volkswagen ve QuantumScape iş birliğiyle geliştirilen V21L MotoE prototipi, katı hal bataryaların ilk kez gerçek bir elektrikli araçta kullanıldığı motosiklet oldu.
Münih’te düzenlenen IAA Mobility fuarında birçok yenilikçi motosiklet sergileneceği belliydi. Ancak Volkswagen’in katı hal lityum-metal batarya kullanan ilk aracı olarak bir Ducati’nin sahneye çıkmasını kimse beklemiyordu.
VW grubuna bağlı Ducati, PowerCo ve QuantumScape iş birliğiyle geliştirilen Ducati V21L MotoE prototipi, markanın gelecekteki batarya teknolojileri için adeta bir test laboratuvarı niteliğinde.
Güçlü performans, yeni teknoloji
Zaten etkileyici bir elektrikli motosiklet olan V21L, 150 beygir gücüne sahip ve Mugello pistinde saatte 170 mil (yaklaşık 273 km) hıza ulaşabiliyor. Bu güçlü makineye katı hal batarya eklenmesi, teknolojinin uygulanabilir olduğunu kanıtlıyor.
Henüz seri üretime uygun ölçeğe ulaşamasa da, bu alanda Toyota ve Honda gibi devlerin de yıllardır çalıştığı biliniyor.
Elektrikli araç devriminde yeni bir dönemeç
MG’nin crossover modelinde bu teknolojiyi sergilemesiyle birlikte, elektrikli araç devriminde kritik bir aşamaya girilmiş durumda. VW’nin bir motosikleti tercih etmesi ise tesadüf değil. Daha küçük ve güvenli bir platform olması sayesinde yeni batarya sistemleri motosikletlerde daha kolay test edilebiliyor.
Projede Audi, Ducati, PowerCo ve QuantumScape birlikte çalışıyor. VW’nin batarya üretim ortağı PowerCo, aslında 2010’da Kaliforniya’da kurulmuş ve uzun süredir VW için batarya hücreleri geliştiriyor.
QuantumScape CEO’su Siva Sivaram’ın sözleri şu şekilde:
“Bugün artık olasılıktan gerçeğe geçtik. Ducati ile yaptığımız iş birliği, teknolojimizi gigawatt-saat ölçeğinde üretime taşımamız için bir adım olacak.”
Katı hal bataryanın avantajları
Katı hal bataryalar, sıvı yerine katı elektrolit ve lityum-metal anot kullanıyor. Bu da:
-
Daha güvenli kullanım,
-
Daha hızlı şarj,
-
Daha yüksek enerji yoğunluğu,
-
Daha uzun ömürlü hücreler anlamına geliyor.
V21L prototipinde kullanılan batarya, litre başına 844 watt-saat enerji depoluyor. 980 adet QSE-5 hücreden oluşan paket, yalnızca 12 dakikada %10’dan %80’e şarj olabiliyor. Bu da hem pistte daha kısa tur süreleri hem de daha hızlı pit stop’lar demek.
Gelecek için ne anlama geliyor?
Bu gelişme, QuantumScape’in katı hal bataryasının ilk kez gerçek bir elektrikli araçta kullanılması anlamına geliyor. Eğer “Cobra” adı verilen ayırıcı teknolojisi seri üretime uyarlanabilirse, kısa süre içinde bu bataryaları otomobillerde görmemiz mümkün.
PowerCo ve QuantumScape, bu on yılın sonunda ticari bir versiyon çıkarmayı planlıyor. Ancak geniş pazar nedeniyle teknolojinin önce otomobillerde, ardından motosikletlerde yaygınlaşması daha olası görünüyor.