Elon Musk’tan kafa karıştıran Tesla açıklaması: Artık yasak değil mi?
Tesla CEO’su Elon Musk’ın FSD yazılımı hakkında yaptığı, "direksiyonda mesajlaşmaya izin veriyor" açıklaması, güvenlik ve yasallık konularında büyük bir krize yol açtı. Gözler, tam otonom olmayan bu sistemin yol açtığı yasal savaşlara ve devam eden soruşturmalara çevrildi.
Tesla CEO'su Elon Musk, şirketin otonom sürüş destek yazılımının son sürümü olan "Full Self-Driving (Supervised)" ile araç sahiplerinin mesajlaşma ve sürüşü bir arada yapabileceğini iddia eden bir paylaşım yaptı. Musk'ın bu açıklaması, çoğu eyalette araç kullanırken telefonla mesajlaşmanın yasal olarak yasak olmasına rağmen gelmesi nedeniyle büyük bir tartışma başlattı.
Musk, X platformundaki bir kullanıcının yazılımın yeni güncellemesiyle telefon kullandığı sırada uyarı vermediğini fark etmesi üzerine cevap verdi. Tesla CEO'su, güncellemenin "çevreleyen trafiğin bağlamına bağlı olarak" buna izin verdiğini belirtti. Ancak Musk, bu konuda daha fazla detay vermekten kaçındı.
Yasaklara ve güvenlik endişelerine rağmen gelen açıklama
Amerika Birleşik Devletleri Ulaşım İstatistikleri Bürosu'na göre, yaklaşık 50 eyaletin tamamına yakını sürüş sırasında mesajlaşmayı yasaklamış durumda. Eyaletlerin yaklaşık yarısı ise araç kullanırken elde taşınan telefon kullanımını tamamen yasa dışı kabul ediyor.
Musk'ın sürekli yüksek beklenti oluşturmasına rağmen, FSD halen tam otonom bir sistem değil, bir sürüş destek yazılımı. Bu nedenle sürücülerin her an kontrolü devralmaya hazır olması gerekiyor. Önceleri, FSD devredeyken bile sürücülerin ellerini direksiyonda tutma zorunluluğu vardı. Daha sonra bu kural kaldırıldı ve kabin içi kameranın sürücünün yola dikkat ettiğini tespit etmesi şartıyla eller serbest kullanıma izin verildi.
FSD sistemi nasıl çalışıyor?
FSD, sürücünün dikkatini izlemek için kabin içi kamera ve direksiyon sensörleri gibi farklı yöntemler kullanıyor. Ancak FSD'nin sadece bir sürüş destek sistemi olması nedeniyle, sistemin kendi başına çözemeyeceği bir durumla karşılaştığında kontrolün hemen sürücüye geçmesi gerekiyor. Kontrolün bu şekilde devredilmesi, daha önce sürüş destek sistemlerinin kullanıldığı kazalarda sıklıkla kritik bir unsur olarak karşımıza çıktı.
Musk, geçmişte de tüm Tesla'larda standart olarak sunulan bir başka sürüş destek sistemi olan Otopilot'un sürücüleri bazen aşırı derecede rahat ve güvende hissettirdiğini dile getirmişti. Düzenleyici kurumlar, Otopilot'un aktif olduğu bir düzineden fazla ölümcül kaza tespit etti.
FSD'ye yönelik soruşturmalar devam ediyor
Ulusal Otoyol Trafik Güvenliği İdaresi NHTSA, FSD yazılımını aktif olarak soruşturuyor. Kurum, sistemin kırmızı ışıkta geçme veya yanlış şeride girme gibi 50'den fazla hatasıyla ilgili raporları incelemeye aldı. Ayrıca NHTSA, FSD'nin düşük görüş koşullarında karıştığı kazalarla ilgili iddiaları da araştırıyor.
Öte yandan Tesla, FSD ve önceki sistemi Otopilot'un pazarlanma şekli nedeniyle Kaliforniya Motorlu Taşıtlar Dairesi DMV ile uzun süredir devam eden bir hukuk savaşının da sonuna yaklaşıyor. Temmuz ayındaki duruşmalarda DMV, Tesla'yı müşterilerini yıllarca araçlarının kendi kendine sürüş yapabileceği konusunda yanıltmakla suçladı. Eyalet kurumu, yargıçtan şirketin araç satış ve üretimini en az 30 gün süreyle askıya almasını talep etti. Bu davada kararın yıl sonunda verilmesi bekleniyor.