Bir dönem bitti: Son Ford Fiesta dün üretim hattından indi
Ford'un, 1976 yılında üretmeye başladığı modeli Fiesta'ya 47 yıl sonra veda zamanı. Ford Fiesta'nın Almanya Köln'deki üretimi 7 Temmuz itibarıyla sona erdi. Fiesta bugüne dek 50'den fazla ülkede satıldı ve 1976'dan beri üretilen 22 milyondan fazla araçla, ikon haline gelmeyi başardı.
Ford Fiesta 1976'da piyasaya çıktığında, küçük otomobil pazarında zaten yaklaşık 30 rakibi vardı. Ancak bu durum tüm modelin tüm kıtalarda satılmasını engellemedi... Şimdi ise Fiesta'ya veda zamanı geldi. Son Ford Fiesta Cuma günü üretim hattından indi.
Ford, son iki Fiesta'yı elinde tutacak ve onları Birleşik Krallık ve Almanya'daki eski araç koleksiyonuna yerleştirecek. Bir Ford sözcüsü yaptığı açıklamada, "Ford olarak hızla elektrikli bir geleceğe geçiyoruz" dedi.
Bu geçiş kapsamında Almanya'nın Köln kentindeki Fiesta'nın üretimi 7 Temmuz 2023'te durduruldu ve Köln Elektrikli Araç Merkezi'nde yeni bir dönem başladı. Geçen yıl yapılan bir duyuruda Ford, kendine özgü bir tasarıma sahip daha küçük bir otomobil olan Fiesta'nın üretiminin durdurulacağını zaten açıklamıştı.
Elektrikli Otomobiller Üretilecek
Şirket bir elektriklenme stratejisi izliyor ve daha önce Avrupa'daki tüm binek araç yelpazesinin 2026'nın ortasına kadar "sıfır emisyonlu" olacağını söylemişti. 2030'a kadar Avrupa'da tamamen elektrikli bir seri hedefleniyor.
Bu hamleler, Avrupa'daki ülkeler fosil yakıt kullanan araçlardan uzaklaşmaya çalışırken ortaya çıkıyor. Örneğin Birleşik Krallık, 2030 yılına kadar yeni dizel ve benzinli araba ve kamyonet satışını durdurmak istiyor ve 2035'ten itibaren tüm yeni araba ve kamyonetlerin sıfır egzoz emisyonuna sahip olmasını şart koşuyor.
Elektrikli Puma modeli ile birlikte 2024 yılında Fiesta'nın yerini alacak bir mini crossover piyasaya sürülecek. Ford, 2030 yılına kadar yalnızca elektrikli otomobiller sunma hedefini sürdürüyor.
YENİ TREND
İngiltere'nin 31 Ocak 2020'de ayrıldığı Avrupa Birliği de karayolu taşımacılığından kaynaklanan emisyonları azaltmak istiyor.
GlobalData'nın otomotiv analisti David Leggett, e-posta yoluyla CNBC'ye gönderdiği yorumda, "Avrupa'da kompakt SUV'lara doğru bir pazar kayması" olduğunu söyledi ve devam etti: "Ford'un durumunda, küçük hatchback'ler yerine daha yüksek marjlı Puma'yı satmayı tercih etmeleri mantıklı. Ford Focus ise, 2025'te Avrupa’da kalkacak."
Leggett, model serilerinin rasyonalizasyonunun kısmen "elektrikli modellere daha fazla yatırım ihtiyacını" yansıttığını savundu: "Pandeminin ardından gelen küresel yarı iletken kıtlığı, üreticilerin fabrikaları terk etmek için daha yüksek marjlı modellerine öncelik vermesiyle de eğilimi hızlandırdı. Fiesta gibi küçük hatchback'ler herkesin bildiği gibi düşük marjlarla geliyor. Hacimler düşer düşmez hızla sürdürülemez hale geliyorlar."
Leggett, rekabetin yoğunlaşmasına da değinerek, bir "Çin EV dalgasının" yolda olduğuna dikkat çekiyor: "Kısacası, Fiesta gibi bir model serisini yenilemek için bir yatırım söz konusu değil. Yine de Ford için harika bir otomobildi.”