Tamamen elektrikli ve plug-in hybrid araçlar, geleneksel araçlara göre daha mı sorunlu?

Birçok tüketici sıfır emisyonlu bir geleceğe adım atarken, güvenilirlik raporları elektrikli araçlar hakkında düşündürücü veriler sunuyor. Kapsamlı testler yapan Consumer Reports'un verilerine göre, son üç yılda satılan EV'ler, benzinli araçlara kıyasla yüzde 42 daha fazla arıza bildirimi aldı.

Tamamen elektrikli ve plug-in hybrid araçlar, geleneksel araçlara göre daha mı sorunlu?

Ne yazık ki, kullandığımız araçlar zaman zaman arızalar çıkarabiliyor ve bu onarımların maliyeti bütçeleri ciddi şekilde zorlayabiliyor. Bu nedenle, hangi modellerin daha sorunsuz olduğunu bilmek, herkesin istediği. Tüketici güvenliği ve ürün testleri konusunda otorite kabul edilen Consumer Reports'un son verileri, dikkat çekici bir tabloyu ortaya koydu: Elektrikli araçlar genel anlamda halen benzinli muadillerine göre daha az güvenilir.

CR'ın yol testleri, kullanıcı memnuniyeti ve güvenlik raporları gibi dört temel faktöre dayanan kapsamlı puanlaması, son üç yılda elektrikli araçlarda benzinli araçlara kıyasla yüzde 42 daha fazla sorun yaşandığını gösteriyor. Bu oran geçen yıla göre bir miktar iyileşme gösterse de, elektrikli araç teknolojisinin hala bazı optimizasyonlara ihtiyaç duyduğu açık.

Hibritler zirvede, plug-in'ler sorunlu

Consumer Reports'un marka bazlı güvenilirlik sıralaması, geleneksel otomobil üreticilerinin bu alanda hala güçlü olduğunu kanıtlıyor. Subaru, Lexus, Toyota ve Honda gibi köklü markalar listenin üst sıralarını ele geçirirken; Tesla ve Rivian gibi yeni nesil elektrikli araç üreticileri listenin alt sıralarında yer alıyor.

Verilerde en güvenilir kategori olarak, hem elektrikli hem de benzinli sistemlerin avantajlarını birleştiren standart hibrit (Mild Hybrid) araçlar öne çıkıyor. Öte yandan, plug-in hibritler ve tamamen elektrikli araçlar en çok sorun yaşanan gruplar arasında yer alıyor.

Plug-in Hibritler (PHEV), geçen yıla göre arıza oranında azalma yaşansa da, hala benzinli veya standart hibrit araçlara kıyasla yüzde 70 daha fazla problem bildiriliyor. Tamamen elektrikli araçlarda ise (BEV) bir önceki yıl yüzde 79 olan arıza oranı, bu yıl önemli bir iyileşme göstererek yüzde 42 seviyesine düşmüş durumda.

En büyük sorun: Güç aktarma sistemi

Peki, elektrikli araçları daha az güvenilir kılan temel sebep ne? Uzmanlar bu farkın en önemli sebebinin, enerjiyi tekerleklere ileten temel bileşenlerden oluşan güç aktarma sistemi olduğunu söylüyor.

Elektrikli araçlarda bu sistem, içten yanmalı motor yerine tamamen bataryalardan gelen elektrikle çalışır. Ancak daha uzun menzil elde etme hedefi, daha büyük ve güçlü bataryaların kullanılmasını gerektirir. Bu durum hem aracın toplam ağırlığını artırır hem de motor üzerindeki yükü yükseltir. Sonuç olarak, lastiklerin daha hızlı aşınmasından tutun, sistem genelinde arızaya yol açabilecek döngüsel bir baskı oluşabiliyor.