Youtube, Tiktok, Facebook, Instagram... Zirve el değiştirmedi ama gidişat dikkat çekici

Pew Araştırma Merkezi, ABD'li yetişkinlerin sosyal medya kullanımına ilişkin güncellenmiş bir anket yayınladı. YouTube ve Facebook 2021'deki son ankete göre baskın konumlarını korusa da, TikTok en hızlı büyüyen platform oldu. Yetişkinlerin üçte birinden fazlası artık TikTok kullanıyor.

Youtube, Tiktok, Facebook, Instagram... Zirve el değiştirmedi ama gidişat dikkat çekici

ABD eski başkanı Trump'ın, TikTok'u Çinlilerin elinden almak için kavga çıkarması boşuna değilmiş. Önceleri gençlerin dans videoları yayınlamak için kullandıkları TikTok platformu artık dünyanın en hızlı büyüyen sosyal medya servisine dönüştü. Bu gidişle Facebook ve YouTube'u tahtından edip, dünyanın en yaygın kullanılan uygulamasına dönüşür mü, bilinmez, ama şimdilik YouTube dünyadaki en çok kullanılan platform olmayı sürdürüyor.

ABD'li Pew Araştırma Merkezi tarafından, 19 Mayıs ve 5 Eylül 2023 tarihleri arasında 5733 Amerikalı ile gerçekleştirilen araştırmaya göre YouTube, katılımcıların yüzde 83'ünün, bir noktada mutlaka kullandığını bildirmesiyle açık ara en çok kullanılan platform oldu. Kullanıcıların yüzde 68'i de Facebook kullandığını bildirdi.

Hangi yaştaki insanlar, hangi uygulamaları kullanıyor?

Youtube ve Facebook, her yaş demografisinden kullanıcıların çoğunlukta olduğu platformlar. Ancak, özellikle YouTube kullanıcıları arasında yaş gruplarına göre farklılıklar belirginleşiyor. Örneğin, 18-29 yaş grubundakilerin yüzde 93'ü Google'ın video platformunu kullandığını bildirirken, 65 yaş ve üzerindekilerin de yüzde 60'ı YouTube'a ilgi gösteriyor. Facebook'ta ise aynı iki demografik grup arasında sadece yüzde dokuzluk bir fark var. Yani Facebook'ta hem gençler, hem de yaşlılar aktif iken, YouTube'u gençler daha çok seviyor, yaşlıların ise sadece %60'ı YouTube'u kullanıyor.

Katılımcıların yüzde 47'sinin kullandığını belirttiği Instagram genel olarak üçüncü sırada yer aldı. Pinterest (yüzde 35), TikTok (yüzde 33), LinkedIn (yüzde 30), WhatsApp (yüzde 29) ve Snapchat (yüzde 27) sırayla takip ediyor.

TikTok'un büyümesi dikkat çekti

Ancak burada TikTok'un büyümesi en dikkat çekici olan detay. Çin'li ByteDance'in sahip olduğu, ABD'lilerin de zorla ve tehditle ABD'deki ortak girişimini Çinlilerden satın aldığı platform iki yıl önceki yüzde 21 seviyesindeyken, şu anda 12 puan yükselerek %33 pazar payına ulaştığı anlaşılıyor. Yani yaklaşık %60'lık bir büyüme kaydetmiş. Bu, listedeki platformlar arasında açık ara en büyük sıçrama.

Elon Musk, Twitter'ın başına gelen en güzel şey miydi, ya da bu bir felaket mi?

  • Daha alt sıralarda Reddit ve X yer alıyor. Her biri yüzde 22'de kalıyor. Anketler yapılırken Elon Musk'ın şirketinin adını Twitter'dan X'e değiştirmesi, paralı abonelikler açması, farklı kısıtlamalar getirmesi kullanıcıların tepkisine neden olmuştu. Şirketin bildirilen kullanıcı oranı 2021'de yüzde 23 iken iki yıl içinde biraz düşüş yaşamış oldu. ancak Elon Musk'lı Twitter veya X, şu sıralar dünya çapında daha fazla beğeni topluyor. Daha sansürsüz ve daha rahat bir Twitter ortaya çıktığı yorumları kabul görüyor. Bu arada Reddit de iki yıl önceki yüzde 18'lik orandan dört puan yükselerek bir başarıya imza atmış.

  • Yaş gruplarına göre önemli farklılıklar gösteren diğer platformlar arasında Instagram da dikkat çekiyor. 29 yaş ve altı katılımcıların yüzde 78'i Instagram kullanırken, 65 yaş ve üstü katılımcıların sadece yüzde 15'i uygulamayı kullanıyor. Tamamen gençlere odaklı iş modeli olan Snapchat'te ise 30 yaş altı katılımcıların yüzde 65'i görebiliyoruz. 65 yaş ve üstü katılımcıların ise sadece yüzde 4'ü Snapchat kullanıyor.

  • Genç X kuşağı ve en genç Y kuşağı hariç tüm Y kuşağını içeren 40-49 yaş arası demografik grupta LinkedIn (yüzde 40), WhatsApp (yüzde 38) ve Facebook (yüzde 75) kullanım oranları da dikkat çekiyor.

Dans etmeye doyamayan İspanyollar ve zengin Amerikalılar

  • Pew'in araştırmasına göre, TikTok özellikle, kültürlerinde dans festivalleri olan Hispanik kullanıcılar arasında çok popüler görünüyor. Hispaniklerin yüzde 49'u TikTok kullanıyor. Hispanik kadınların ise erkeklerden yüzde 15 daha fazla uygulamayı kullandığı anlaşılıyor.

  • X, yıllık hane geliri en az 100.000 $ olan yetişkinler, yani zenginler arasında daha popüler. Bir alt seviye olan orta direğe, yani 70.000 $ ila 99.999 $ katmanına kıyasla dokuz puanlık daha fazla bir ilgi var. Sizce, parayı bulan TikTok'u, Insta'yı bırakıp Twitter'a geçiyor diyebilir miyiz?

  • Tabi ki, şaşırtıcı olmayan bir şekilde, kariyer odaklı odağı da göz önüne alındığında, LinkedIn'de en az bir lisans derecesine sahip kullanıcıların oranı en fazla dilimi işaret ediyor. Bu yüksek eğitimli kesimin LinkedIn kullanım oranı, "biraz üniversite eğitimi" olanlardan 25 puan daha yüksek, lise diploması ya da daha az eğitimi olanlardan ise yüzde 43 daha yüksek.