Elektrikli araç satışlarında büyük düşüş: Rüzgar tersine dönmeye başladı

ABD'de yapılan araştırmalar, elektrikli araç satışlarında büyük bir düşüş yaşandığını gösteriyor. Ve bu düşüş, otomobil üreticilerinin verdiği sözlerini tutamamasına neden oluyor.

Elektrikli araç rüzgarı tersine mi dönüyor?

Uzun süredir ABD'de yaşayanlara elektrikli araç üreten şirketlerin ülke çapındaki küçük kasabalara iş akışı sağlayacağı vaadi veriliyor. Ancak ülkede elektrikli araçlara olan ilginin azaldığı görülüyor ve elektrikli araçlar için lityum iyon pillerde kullanılan lityum ve nikeli üreten tesisler, toplu işten çıkarmalar ve operasyonların askıya alınması da dahil olmak üzere maliyet düşürücü önlemler alıyor. Bu da verilen vaatleri şu an için boşa çıkartmış gibi görülüyor.

Elektrikli araçlara olan talep 2022’de artmış olsa da, 2023’ün sonunda satılan araç sayısı yüzde 50 gibi büyük bir oranda düştü. Ayrıca otomobil almak isteyenler, yüksek fiyatlar ve aracı kolayca şarj edebilme konusundaki endişeleri nedeniyle benzinli araçlarını bir EV ile değiştirmeye pek istekli görünmüyorlar.

Elektrikli araçlara olan ilginin azalması, lityum fiyatının geçtiğimiz yılın Ocak ayından bu yana yüzde 90 oranında düşmesine neden oldu. Buna karşılık Ford, Michigan’da yer alan ve bir zamanlar gelecek vaat eden lityum fabrikasında 1.400 kişiyi işten çıkarırken, General Motors, çalışanların 2025’te yeniden işe alınacakları vaadiyle Detroit’teki fabrikasındaki yaklaşık 1.000 işçisinin tamamını işten çıkardı.

Elektrikli araçlara olan talep neden düşüyor?

Center for Automotive Research CEO’su Alan Amici, NBC News ile yaptığı görüşmede “Sanırım gördüğünüz şey, pahalı olmaları ve şarj altyapısıyla ilgili endişeler olması nedeniyle insanların elektrikli araç satın almaya istekli olma hızındaki eğimin şu anda değiştiği” dedi ve devam etti: “Verimli bir otomobil üreticisiyseniz, üretiminizi talebe göre eşleştirmeye çalışıyorsunuz demektir. Bir bahçeyi satılmayan elektrikli araçlarla doldurmanın kimseye bir faydası yok.”

Otomobil üreticilerinin elektrikli bir aracı satması, standart bir sıvı yakıtlı araca göre ortalamada üç hafta daha uzun sürüyor. Bu da şirketleri alıcıları çekmek için indirimler ve daha düşük faiz oranlı anlaşmalar sunmaya teşvik ediyor.

Sonuç olarak, aralarında General Motors (GM) ve Ford’un da bulunduğu şirketler, önümüzdeki iki yıl içinde daha fazla üretim tesisi açma sözü vermelerine rağmen EV geliştirme ve pil üretim tesislerinin genişletilme çalışmalarını yavaşlatmak zorunda kaldılar.

General Motors’un başkanı ve CEO’su Mary Barra, geçtiğimiz ay yapılan gelir duyurusunda “Bu doğru, EV büyüme hızı yavaşladı ve bu da bazı belirsizlikler yarattı” dedi ve ekledi: “Talebe göre üretim yapacağız ve birçok üçüncü tarafın, ABD EV teslimatlarının 2023’te sektörün yaklaşık yüzde yedisinden 2024’te en az yüzde 10’a çıkacağını ve bunun da bir yıl daha rekor EV satışları anlamına geleceğini tahmin etmelerinden cesaret buluyoruz.”