EV pazarında herkes düşerken, bir marka büyük yükseldi

Küresel elektrikli araç (EV) pazarı, çeyreklik satış verilerine göre çalkantılı bir dönemden geçiyor. Özellikle bir üretici satış rekorları kırarken, diğerleri pazar payı kaybetmeye devam ediyor.

EV pazarında herkes düşerken, bir marka büyük yükseldi

Gelen son çeyrek satış verileri, elektrikli araç sektöründeki dağınık tabloyu net bir şekilde ortaya koyuyor. Buna göre, General Motors (GM) çarpıcı bir yükseliş yaşarken, özellikle Tesla ve Ford adeta tökezlemiş durumda. EV satışları aynı anda hem ivme kazandı hem de büyük düşüş yaşadı. Peki bu nasıl oldu?

GM, geçen yılın aynı dönemine kıyasla EV satışlarını %111 artırarak 46.280 adet satışa ulaştı. Chevrolet Equinox EV satışları %1.600 artışla 17.420 adede ulaştı, GMC Hummer EV satışında %54 artış kaydedilerek 4.508 adet satıldı, Cadillac Optiq ve Cadillac Lyriq modelleri de dikkat çeken artışlar yaşadı. GM’nin ABD pazarındaki EV payı %13’e yükseldi; bu da Tesla’nın uzun süredir süren egemenliğini zayıflatıyor.

Analistler, bu yükselişi hem kalite hem de Elon Musk’ın politik duruşuna karşı tüketici tepkisine bağlıyor.

Tesla düşüyor

Yıllardır lider konumda olan Tesla, ikinci çeyrekte net bir düşüş yaşadı. Şirketin küresel teslimatları bir önceki yıla göre %13,5 azalarak 384.122 adet olurken, ABD satışları tahmini olarak %16,7 düşüşle 125.000 adede geriledi.

Uzmanlar, Tesla’nın yaşadığı sıkıntının yalnızca rekabetten kaynaklanmadığını, Elon Musk’ın Donald Trump yönetimindeki rolünün Demokrat Parti seçmeni bazı alıcılarda olumsuz etki yarattığını belirtiyor.

Ford satışları da zayıf

Ford’un elektrikli araç satışları da büyük düşüş yaşadı. Marka kinci çeyrekte %31,4 düşüşle toplam sadece 16.438 adet satış yapabildi. Model bazında durum şu şekilde: F-150 Lightning %26 düşüş, E-Transit van %88 düşüş... En çok satan Mustang Mach‑E bile %20 geriledi. Bu modelde güvenlik geri çağırması nedeniyle yaşanan satış durdurma kararlarının etkisi de büyük oldu.

Toyota, Hyundai ve Kia'da da durum çok iyi değil

Toyota, hibrit ve plug-in hibrit modeller sayesinde güç kazanıyor. İkinci çeyrekte 320.817 “elektrifikasyona sahip araç” sattı, bu rakam yıllık bazda %30 artış; ancak bu rakamın çoğu bataryalı elektrikli araca dayanmıyor.

Hyundai ve Kia ise batarya elektriğine dayalı modellerde ciddi satış düşüşleri yaşandı. Model bazında durum şöyle:

  • Hyundai Ioniq 5: −%12
  • Hyundai Ioniq 6: −%8
  • Kia EV6: −%69
  • Kia EV9: −%79