Forza Motorsport İncelemesi: Direksiyon setlerinizi tekrar kurmanın vakti geldi!

Forza Motorsport artık isminin yanında bir sürüm numarası olmadan geri döndü. Uzun bir süre bakımda kaldıktan sonra temiz bir sayfa açıp yepyeni teknik altyapı ile herkesi direksiyon başına geçirmeye kararlı.

Çok uzun zaman bir süredir oyun incelemeleri yapıyorum. Bu süreçte belli oyun serilerinin çıkış rutinlerine de alışıyorsunuz. Xbox’ın rakipsiz sayılabilecek Forza yarış oyunu da bunlardan biri. Yıllardır bir gelenek olarak Forza Motorsport'u iki yılda bir inceledim. Daha sonra bir noktada, aradaki yıllar için de Forza Horizon ile tamamlayıcı bir açık dünya alt serisi de eklendi. Açıkçası daha fazla yenilik ve yarış ciddiyetinden biraz uzaklaşmak için tercih edilen bu alternatif serinin ana ve ciddi tarafın önüne geçtiğini de söylersem herhalde yanlış olmaz. Yenilikler bir önceki oyunların üzerine eklendi durdu.

Ancak seri bozuldu ve şimdi incelediğim oyun için tam 6 yıldır bekliyoruz. Dahası ismi de Forza Motorsport 8 değil. Peki arada ne oldu? Yapımcı Turn 10 bir mola verdi, teknik açıdan seriye reset attı ve bu yeni oyunla birlikte temiz bir sayfa açıyor. Bundan sonra Forza Motorsport, GaaS (Game as a service) olarak devam edecek. Yani yeni oyun çıkmayacak, ancak yıllar boyunca sürekli desteklenip genişletilecek. Oyuna başladığınız anda fark edebileceğiniz gibi teknik açıdan yeniden başlatma, içerik miktarı açısından bir miktar kayıp anlamına geliyor. Yani hemen Gran Tourismo ile kıyaslamaya çalışacaklar için belirteyim ilk etapta elbette geride başlayacak ancak zaman içinde çok daha hızlı bir ivme ile gelişecek. Turn 10, ilerisi için bu riski göz almış gibi duruyor.



Her türden yarış severlere hitap ediyor
Gelelim yeni Forza Motorsport’a. Detaylarına değineceğim elbette ama ilk etapta, oynadığım en iyi görünümlü, en eğlenceli ve çok yönlü simcade’lerden biri olan Forza Motorsport'un son dönemde Starfield'dan sonra Xbox konsol tercih ettirecek oyunlar arasına eklendiğini söyleyebilirim. FM, çok kapsamlı bir yarış oyunu. Normal trafikten tanıdığımız modellerden tek koltuklu, tur arabalarına ya da büyük motor hacimli süper arabalara kadar geniş bir yelpazeye sahip. Üstelik bunların hepsini; mükemmel detay seviyesinde, özellikle de motor kaputu dâhil kapılarını açmanıza, içine girmenize ve onları fotoğraflamanıza izin veren bir müze modunda inceleyebiliyorsunuz.



Teknik gelişmeler açısından ise, her pistte mevcut olan dinamik bir gece-gündüz döngüsü ve hava durumu özellikle dikkat çekiyor. Önceki son iki oyunda sadece bazı pistlerde yağmur vardı. Bu iki özellik burada yepyeni bir boyut kazanmış. Turn 10 Studios ayrıca hayranların sesine de kulak vermiş ve uzun süredir talep edilen bir başka unsuru da oyuna dâhil etmiş. Oyunda gelişmiş bir lastik ve yakıt yönetimi sistemi de bulunuyor.

Çok daha gerçekçi ancak halen bir simülasyon değil
Tekerleklerin pist tutuşu ile ilgili yapılanlar ve aslında uygun fizik konusundaki geliştirmeler, gerçekçilik konusunda büyük bir artı olsa da, yine de bu oyun için hala simülasyon kelimesini kullanmak doğru olmaz. Ama geliştirme ekibinin her tür kullanıcıya uyum sağlayan muazzam derecede yapılandırılabilir bir oyun ortaya çıkardığı da su götürmez bir gerçek. FM’de zorluğa doğrudan etkisi olan; direksiyon, frenleme, yönlendirme ve vites değiştirmeye ek olarak çekiş kontrolü ve denge kontrolü ile ilgili olanlar da dâhil olmak üzere çok sayıda sürüş yardımcısı yer alıyor ve oynadığınız süre boyunca bunları istediğiniz gibi aktif edip kapatabiliyorsunuz.

Benzer şekilde, rakiplerin becerileri sekiz seviyede yapılandırılabiliyor ve bunlara ceza veya hasar yapılandırması da eklenebiliyor. Rakipleri ne kadar güçlü yaparsanız kazandığınız yarıştan o kadar fazla oranda kazancınız oluyor. Bununla bağlantılı olarak, oyunun çok ilginç bir ilerleme sistemi var. Sahip olduğunuz arabaları kullandıkça ayrı ayrı seviye atlıyor, bu da onu yükseltmek için parçaların kilidini açmanızı sağlıyor. Bu, sürüşümüzü gerçek zamanlı olarak puanlayan ve bizi virajlarda giderek daha hassas olmaya davet eden bir sistemle ilişkili. Tüm bunlara, görme engelli oyuncular için de bir tane olmak üzere çok sayıda erişilebilirlik seçeneği de eklenmiş. Bana kalırsa, oyunun tadını en iyi şekilde tüm yardımcıları kapatarak çıkarabilirsiniz. Bu şekilde örneğin virajlarda otomatik değil en geç şekilde frenlemeyi seçerek rakiplere karşı daha fazla avantaj sağlayabiliyorsunuz. Ancak birçok oyuncunun rehberlere, özellikle de bir hata yaparsanız geri sarma özelliğine sahip olmayı tercih edeceklerine eminim.

Hiç eskimeyecek bir yarış oyunu
Normalde yarış oyunları için kesin bir oyun ömrü biçmek zaten pek kolay değil. Üstüne bir de artık bir game as a service haline dönüştüğünden Forza Motorsport gibi bir oyun için bu daha da zor. Şimdiden; binlerce tur atmak için Montmelo, Spa-Francorchamps, Hakone, Kyalami, Le Mans, Mugello, Nurburgring, Silverstone, Suzuka, Indianapolis, Laguna Seca, Maple Valley, Road America, Watkins Glen, Mid-Ohio, Homestead-Miami, Lime Rock, Park Eaglerock, Grand Oak ve uluslararası Virginia yarış pisti gibi çok sayıda pist var. Sonuç olarak, bu iyi bir seçim ve önümüzdeki yıllarda kaç tanesinin ücretsiz olarak ekleneceğini de bekleyip göreceğiz.

Oynanış açısından en önemli nokta, her biri tipik olarak beş yarıştan oluşan şampiyonalara bölünmüş olan kariyer modu. Başlangıç için yaklaşık otuz yarışma var, ancak benzer şekilde zamanla daha fazlası eklenecek. Çevrimiçi modda, sıralama turları ve gerçek yarışları içeren basitleştirilmiş bir sistemle hem herkese açık hem de özel yarışmalar var. Her yirmi dakikada bir, kullanıcıların becerisi ve ne kadar temiz yarıştığı dikkate alınarak yeni bir yarış düzenleniyor. Buna ek olarak, diğer kullanıcıların drivatar’ları ile mücadele edebileceğiniz zamanlı rakipler modu da mevcut.



Tabii ki, her arabayı 360 derece ayrıntılı olarak inceleyebileceğimiz showroom veya araçları tasarlamak ve tasarımlarınızı başkalarıyla paylaşmak için tasarım editörü gibi olmazsa olmaz seçenekler de yerini koruyor. Bu da her zaman olduğu gibi çok uzun oyun deneyimi vaat ediyor.



Etkileyici grafik ve performans
Görsel olarak Forza Motorsport gerçekten başarılı. Elbette Horizon 5 ve açık manzaraları kadar göz alıcı olmayabilir, ancak üç ayar seçeneğiyle her zevke hitap ediyor. Performans isteyenler için 4K/60fps, hem performanslı olsun ama ışın izleme de olsun diyenlere değişken çözünürlükte 60 fps ve son olarak da yüksek kaliteli görsellik arayanlara 4K/30 fps ve ışın izleme sunuluyor. Bunlar elbette Series X için geçerli. Benim oyunu denediğim ve ışın izleme olmayan Series S konsolda ise sadece Performans 1080p/60fps ve Görsel 1440p/30fps seçenekleri bulunuyordu. Ancak yine de kusursuz bir görsellikte oynayabildim.

Oyundaki bir diğer etkileyici konu ise gündüz-gece döngüsü ve yağmur efektleri. Ve bunlar sadece süslemeler değil. Karanlıkta veya su birikintilerinin içinden geçmek, asfalt kuruyken olduğu kadar iyi hissettiriyor ve özellikle sıvı unsurunun genellikle sadece arabanın kontrol edilemediği kaygan bir yüzey olduğu tüm araba oyunlarından farklı.

Ses açısından, motorların kükremesi son derecede başarılı. Bununla birlikte, pist mühendisinin her yarışta neler olup bittiğine dair referansı artık duyulmuyor, otomobil ile rakipleri arasındaki zaman farkına dair en ufak bir ipucu sunulmuyor.



Eksiksiz değil…
Geliştirilmesi gereken tek alan seslerdeki eksikler değil elbette. Şaşırtıcı derecede eski yüzlü bulduğum bazı kullanılabilirlik ve arayüz unsurları da var. Örneğin, Kariyer modunda, yarışların kendisine doğrudan erişebilmek gibi temel bir seçenek eksik. Öncesinde, antrenman seansına girmeniz ve oradan 'çıkış' seçeneğine gitmek ve antrenmanı atlamak için duraklatma düğmesine basmanız gerekiyor. Bölünmüş menülerin müdahalesi ve yükleme süreleri nedeniyle bu, gereksiz beklemek süreleri anlamına geliyor. Görünürdeki sebep, Turn 10'un arabanın seviyesini yükseltmeye yardımcı olduğu için pratik yapmamız için bizi zorlaması olabilir. Bir de yarış başlamadan hemen önce başlangıç pozisyonumuzu seçtiğimiz bölüm var. Keşke bunları atlayıp yarışlara hızlı bir şekilde girebilmek için de bir seçenek olsaydı.



Buna ek olarak, her yarışa girdiğimizde, yakıt seçici varsayılan olarak yarışı tamamlamak için gerekenden çok daha fazla tur ile ayarlanıyor. Doğru miktarı ayarlamak için her seferinde ilgili alt menüye girmeniz ve ayarlamayı yapmanız gerekiyor. Zaman kaybettirse de bunu yapmanızı tavsiye ederim. Arabanızı hafifletmenin büyük etkisi olabiliyor. Elbette bunlar kritik hatalar değil ve kolayca bir yama ile çözülebilir. Yeter ki Turn 10 sesimizi duyup değiştirmeye karar versin.

Beklediğimize değdi!
Turn 10, Forza Motorsport'un tüm parçalarını ayırıp geliştirip tekrar bir araya getirmek için tam 6 yıl harcadı. Ancak beklediğimize değdiğini söyleyebilirim. Seriye reset atıldığı göz önüne alındığında, öncekilerden daha az içerik olması doğal. Artık bizi tekrar para ödemeye zorlayacak bir Forza 2 veya Forza 3 olmayacak. Hizmet olarak oyun (GaaS) formülünün farklı bazı türlerde olumsuzlukları olduğu doğru ve bu gözünüzü korkutabilir. Ancak yarış türünde mükemmel bir anlam ifade ediyor. Özellikle de Xbox Game Pass'in Microsoft'un şimdiki ve gelecekteki denkleminin vazgeçilmez bir parçası olduğunu düşündüğünüzde.

Sonuç
Turn 10 Studios, 7. sürümdeki tüm içeriği geri dönüştürüp kolayca yeni pistler ekleyebilirdi. Ancak “Bozuk değilse tamir etme” kuralını bir kenara atıp bunun yerine arabaların fiziğinden gece-gündüz döngüsü ve değişken hava koşullarıyla tamamlanan pistlere kadar her şeyi yeniden işlemeye karar vermeleri büyük bir karar. Ne kadar hızlı büyüyeceğini ve kaç yıl süreceğini göreceğiz. Diğer taraftan şimdiden bile etkileyici derecede eksiksiz bir oyun olduğu da bir gerçek. Bir hizmet olarak oyun şeklinde geliştirilmeye açık olsa da Forza Motorsport her kitleye hitap edebilen etkileyici bir sürüş oyunu olmuş. Xbox Game Pass ile ücretsiz oynanabiliyor ve Türkçe altyazı desteği de var.

90

Yayıncı Xbox Game Studios
Geliştirici Turn 10 Studios
Platform Xbox Series S/X, Xbox One, PC
Tür Yarış
Bilgi https://forza.net/