Tek bir rakam hatası uçağı tehlikeye soktu!

Sadece tek bir rakamın yanlış girilmesi, bakın koca bir uçağın başına nelerin gelmesine yol açıyor!

  • Onur Seven
Tek bir rakam hatası uçağı tehlikeye soktu!

Avustralya ulusal havayolları Qantas'a ait bir uçağın bilgisayarına bağlı iPad'e yanlış veri girilmesi, 152 yolcu ve mürettebat taşıyan Boeing 737'nin Sydney Havalimanı asfaltı boyunca kuyruk sürtmesi (tailstrike) yaşamasına neden olmuştu. Emniyet yetkilileri soruşturma bitiminde, 1 Ağustos 2014 tarihinde gerçekleşen olayla ilgili bir rapor yayınladı. Raporda pilotların uçağın ağırlığını 10 ton daha hafif bildirdikleri yer alıyor. Yanlış veri girilmesi, kalkış sırasında uçağın kuyruk bölgesinin pist ile temas etmesi ile sonuçlanmış.

Uçağın iki pilotunun, sisteme bağlı olan iPad üzerinden veri girerken kalkış ağırlığını 76.400 kilogram yerine 66.400 kilogram olarak belirterek bir "transpozisyon hatası" yaptıkları ifade ediliyor.

Tailstrike olarak ifade edilen kuyruk sürtmesi, uçaklarda bazen ciddi boyutta hasar oluşmasına neden olabiliyor. Bu bakımdan kabin ekibinin bu tür durumlarda uçağı hemen inişe geçirmesi son derece önem taşıyor.

12 Ağustos 1985'te gerçekleşen Japan Airlines'in 123 sefer sayılı uçuşu, tailstrike sonrasındaki yanlış bakım sonucu Boeing 747SR-46 model uçağın kontrollerini kaybederek dağa çarpmasına ve 520 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu.

Olay sonrasında Qantas havayolları ek çapraz kontrollerle uçuş öncesi prosedürlerde bir dizi değişikliklere gittiğini açıkladı.

Okuyucu Yorumları

Toplam 5 Yorum

Klasik bir isheep hatası :)

iPad'den dir o iPad'den

10 tonluk bir :) bir hata ha...? Tek deyince sanki küçük bir hata olarak algılanıyor...Kaptanların ikisi de tamamen uyumuş. 66.4 T luk bir B737 nin dünyada henüz imal edilemediğini,bunun mümkün de olamayacağını anında farketmeleri gerekirdi. Şirketin yöneticisi olsam bunların şine son verirdim. Hata tamam ama böylesi.

la bir sıfırdan ne olur:( hiç ölürüm demezler habire para kazacam diye uğraşırlar yuh:(

Kolayı var paranoyak kontrol uygulamasına geçsinler; Kaptan pilot ipad üzerinden ağırlığı verince, emin misin, bence sayılarda hata yapıyorsun, bir kez de senden bağımsız yardımcı pilot Check-up yapsın, ikinizinki denk düşerse kabul edilecektir, mesajı gelsin! Zor mu bunu yapmak Kule yetkilileri veya uçuş güvenliği uzmanları?!

Sen de yorum yaz

 

CHIP'i Takip edin
E-Posta listemize katılın
CHIP Dergi Mobil Cihazınızda
Apple Store
Google Play

Turhost

İlginizi çekebilir

 

 

Turhost