Twitter, neden bir anda X oldu? Elon Musk bunu yaparak ne elde etmeyi amaçlıyor?

Elon Musk'ın Twitter ismini ve mavi kuş logosunu bir anda X ile değiştirmesi herkesi şaşırttı. Peki ama nereden çıktı bu X? Musk, Twitter'ı X yaparken neyi amaçlıyordu? Gelecekte neler olabilir? İşin perde arkasında Musk'un 'Her şeyin uygulaması' planı yatıyor gibi görünüyor.

Twitter, neden bir anda X oldu? Elon Musk bununla neyi amaçlıyor?

23 Temmuz’da Elon Musk, Twitter’ı basitçe X olarak yeniden markalamaya karar verdi ve hala pek çok kişi bu değişikliğe alışmaya çalışıyor. Ancak, Twitter uygulamanızın tam olarak neden gizemli, kafa karıştırıcı bir X’e dönüştüğünü ve Elon Musk’ın gelecekte başka nasıl sürpriz değişiklikler planladığını merak ediyor olabilirsiniz.

Sadece basit bir değişiklik değil

Twitter’dan X’e geçiş, ilk bakışta düşünülmeden yapılmış basit bir yeniden markalama gibi hissedilse bile, aslında çok daha fazlasını temsil ediyor. Twitter’ın çalışma şeklini şimdiden değiştirmeye başladı ve Elon Musk, onun Çin’in WeChat platformuna benzer bir şekilde daha çok bir “her şey uygulaması” haline gelmesini sağlayabilecek büyük bir fikir ortaya koydu.

Gerçekte bunun mümkün olup olmadığı tartışılabilir, ancak şimdilik Twitter sadece adından fazlasını değiştiriyor.

Twitter’ın aniden markasını X olarak değiştirmesi 23 Temmuz’da birdenbire ortaya çıktı ve 240 milyon küresel kullanıcısı arasında yaygın bir kafa karışıklığına neden oldu. Ancak Elon Musk’ın geçtiğimiz yıl ima ettiği sebepler sonunda su yüzüne çıktı.

Twitter yerine neden X?

En kısa ve öz açıklama Musk’ın kendisinden geldi. Bu açıklamada, eski adıyla Twitter olarak bilinen X Corp’un, sosyal ağı “her şey uygulaması olan X için bir hızlandırıcı olarak” satın aldığını açıklıyor.

Twitter bu büyük hedefine doğru ilerlerken Musk, özellikle X Corp’un önümüzdeki aylarda uygulamaya tüm finansal dünyanızı yönetme yeteneği eklemeyi planlaması ile Twitter adının artık bir anlam ifade etmediğini söylüyor.

Twitter’ın markasını X olarak değiştirmesi herkesin beklediğinden daha ani ve belki de biraz amatörce ortaya çıkmış olsa da, Musk daha önce 4 Ekim 2022’de gönderdiği bir Tweet’te yukarıdaki planları ima etmişti.

Musk’ın tuhaf açıklamalar yapmasıyla tanındığı göz önüne alındığında, bu iddialara anlaşılır bir şekilde şüpheyle yaklaşıldı ve Twitter, eski mavi onay işaretlerinin ortadan kaldırılmasından görüntüleme sınırlarının getirilmesine kadar pek çok büyük değişiklik ile uğraşırken bu yorumları büyük oranda unutuldu.

Ancak artık Twitter, şimdiye kadarki en görünür değişikliklerini geçirdi. iOS ve Android için mobil uygulama simgeleri artık X, tarayıcı sürümü de normal twitter.com adresinde olmasına rağmen aynı markayı taşıyor. Popüler Twitter pano programı Tweetdeck’in adı da artık XPro olarak değiştirildi. Uzun süredir devam eden X-Pro serisi göz önüne alındığında, Fujifilm’in bazı isim hakkı itirazları olabilir.

Yine de X uygulaması ve web sitesi, temel olarak büyük oranda hala aynı Twitter platformundan oluşuyor. Hala fikirleri dile getirmek, tartışmak ve en son haberleri, internet mimlerini ve garip viral trendleri öğrenmek için korkunç derecede bağımlılık yapan bir platform. Ancak arka planda neredeyse sürekli bir değişim var. Ayrıca Elon Musk, Twitter'ın eski doğrulama sistemini de tamamen elden geçirdi.

Kasım 2022'den beri değişiyor

X’in aylara göre resmi değişiklik listesinden de görebileceğiniz gibi, Kasım 2022’den bu yana düzinelerce değişiklik oldu. Ayrıca bu liste, birçok gizli algoritma ince ayarının tamamını içermiyor.

Elon Musk’ın söylediğine göre, X yolunda büyük zorluklar da oldu. 1 Temmuz’da, “aşırı düzeyde veri kazıma ve sistem manipülasyonunu ele almak” için siteye geçici olarak sınırlamalar getirildi. Bu, bir günde okuyabileceğiniz gönderi sayısını sınırladı, ancak o zamandan beri hafifledi.

Elon Musk'ın Twitter'ı devralmasının ve X olarak yeniden markalaşmasının getirdiği belki de en büyük değişiklik, sosyal ağın doğrulama sisteminin tamamen değişmesi. Daha önce doğrulama, iç onaya tabi olduğu için kayda değer ve aktif olan hesapların gerçekliğini garanti etmenin bir yoluydu.

Ancak, uygun bir şekilde 1 Nisan tarihinde, doğrulamanın Twitter’ın abonelik ücretini ödemenin bir ödülü haline gelmesi ile her şey değişti. Bu, Twitter’da bir kimlik sahteciliği dalgasını ateşledi, platforma olan genel güveni baltaladı ve görünüşe göre sosyal ağın reklam gelirinin neredeyse yarısının kaybolmasına katkıda bulundu.

Genel olarak, Elon Musk, Twitter’ı garip ve neredeyse anlaşılmaz bir platforma dönüştürdü ve X olarak yeniden markalaşması, bu yolculuktaki başka bir darbe olabilir. Değişiklikler düşündüğümüzden daha yıkıcı olsa da, gelecek olanlarla karşılaştırıldığında sönük kalabilir.

Yeni bir WeChat rakibi olma çabası

Elon Musk, X’in veya daha önceki adıyla Twitter'ın “her şey uygulaması” olmasını istediği konusunda oldukça netti. Bunun ne anlama geldiğine dair en yakın örnek, Çin’de anlık mesajlaşma, sosyal medya ve mobil ödemeleri tek bir uygulamada birleştiren WeChat olabilir. WeChat’in şu anda aylık bir milyardan fazla aktif kullanıcısı var.

Çin dışında bir WeChat rakibi sunmanın mümkün olup olmadığı henüz belli değil, ancak bu muhtemelen son derece zor olacak. Öncelikle, Amazon’un şu anda ABD’de FTC ile yaşadığı sorunlar gibi, pek çok ülkede tekel oluşturmayı kısıtlayan anti tröst yasaları bulunuyor. Ancak Elon Musk ve X Corp, kesinlikle X’i WeChat benzeri bir ürüne dönüştürmeye çalışacak gibi gözüküyor.