War Hospital İnceleme - Savaşın görünmeyen daha acı yönüne giriş yapıyoruz

Savaş oyunları daha çok ölümle ilgili olsa da bizi 1. Dünya Savaşına götüren bu oyun hayat kurtarma üzerine kurulu!

Dum Spiro Spero! Hayat varsa umut vardır anlamına gelen kökeni belirsiz bir Latince söz. Savaşlarda binlerce kişi ölüyor olsa da imkân dâhilinde kurtarılabilecek bir canın ne kadar etkili olacağını kimse bilemez. Bir de bu kişinin kim olacağına karar vermek durumunda olan kişi olduğunuzu düşünün. Yıl 1917. War Hospital sizi emekli bir İngiliz savaş sıhhiyecisi olan Binbaşı Henry Wells’in yerine koyuyor. Bir anda kendinizi 1. Dünya Savaşı kâbusunun içinde eksik personel ve yetersiz malzeme ile Fransa Cephesi'nde buluyorsunuz. Sayısız asker için son umut kalesisiniz.

War Hospital’da bir sahra hastanesinin komutanı olarak korkunç savaş yaralanmalarını tedavi etmeniz gerekiyor. Top mermileri yakınlarda kulakları yırtarcasına patlarken önce askerleri iyileştirmek için bir tesis inşa edip ardından da gerçek 1. Dünya Savaşı ekipmanlarını kullanmanız gerekiyor. Oyun ilerledikçe aletlerinizi ve yöntemlerinizi de geliştiriyorsunuz. Yaptığınız seçimlerin kalıcı bir etki bırakacağını unutmayın.

Türde devrim yapmıyor ama yine de farklı
War Hospital aslında simülasyon türünde bir devrim yaratmıyor; aksine, daha klasik mekaniklerden bazılarını alıyor ve bunları tarihsel ve kurgusal bağlamına göre yeniden uyarlıyor. Birinci Dünya Savaşı'nın sonlarına doğru geçen bu oyun, sizi Batı Cephesi'nde yaralı akışının her zaman canlı olduğu geçici bir hastanenin yeni müdürünün koltuğuna oturtuyor. O andan itibaren ilk kimin ameliyat edileceğine, doktorlarınızın ne kadar yorgun olacağına, ordunun elindeki az sayıdaki kaynağı nasıl kullanacağınıza ve doğrudan hastanenizi hedef alan top mermilerinden kendinizi nasıl koruyacağınıza karar vermek tamamen size kalmış!

Polonyalı geliştirici Brave Lamb Studio’un ilk yapımı olan bu oyun teknik açıdan mükemmel görünmüyor olabilir. Özellikle neyi nasıl yapacağınızı anlatan eğitimlerin biraz hafife alınmış olduğunu belirtmem gerek. Bu türe hâkim olmayan oyuncular bir miktar bocalayabilir. Ekrandaki bazı öğelerin kalitesi de bana biraz düşük geldi. Diğer taraftan oyun geliştirilmesi sırasında Londra'daki Kraliyet Savaş Müzesi ile yapılan ortaklığa rağmen, bazı 1. Dünya Savaşı dinamikleri oynanış açısından biraz çarpıtılmış. Bu da tarih meraklılarını rahatsız edebilecek bir detay.

Her şey triyajda başlıyor
War Hospital'da muayeneler ve ameliyatlar söz konusu olduğunda hangi hastalara öncelik vereceğinizi seçmeniz gerekiyor ki eminim sizi en çok zorlayacak şey de bu oluyor. Üstelik zaman geçtikçe bu seçimler hiç de kolaylaşmıyor. War Hospital'da açıklanan ilk mekanik triyaj. Yani hastaları klinik tablolarının ciddiyetine göre artan aciliyet sınıflarına göre ayırmak için kullanılan sistem! Başlangıçta, hastanenize gelen hastaları muayene etmek ve ameliyat etmek için yalnızca bir doktor bulunuyor. Dosyalarında adları, soyadları, bir fotoğrafları, kısa bir biyografileri, sağlık durumları (iyi, durağan, ağır veya kritik olabilir) ve askeri rütbeleri yer alıyor.

Her hastanın geldiği durum, onu rehabilite etmek için gereken doktor saatinin miktarını ve sonuç olarak doktorun ne kadar yorulacağını belirliyor. Tüm karakterlerin bir yorgunluk durumu var ve yorulduklarında dinlenmeleri için odalarına gönderilmeleri gerekiyor. Kendilerini fazlasıyla yoracak kadar çalışırlarsa, uzun ve oyuncu için cezalandırıcı bir süre boyunca işe geri dönemiyorlar ki bu da hastaneniz için hiç iyi olmuyor.

Kayıplara hazır olmalısınız
Bu oyunun acı ve kaçınılmaz gerçeği herkesi tedavi edemeyecek olmanız. Birçok asker kabul edilmeyi veya bıçak altına yatmayı beklerken ölüyor. Bu sayının mümkün olduğunca düşük olmasını sağlamak elbette size bağlı. Triyajdan sonra, her biri farklı süre ve başarı olasılığına sahip ameliyatlar geliyor. Burada da hazırlıklı olmadığınız komplikasyonlar ortaya çıkarsa ya da bir şeyler ters giderse hastalar yine ölebiliyorlar. Başarılı olanlar rehabilitasyon merkezine gönderiliyor ve burada iyileşmeleri için gereken sürenin ardından cephe hattı, karargah ya da görevden alınma arasında gidip geliyorlar.

Bu üç seçeneğin her birinin oyunda belirli bir işlevi var. İlki hastaneyi düşman saldırılarından korumaya yarıyor, ikincisi size savaş zamanında paha biçilmez bir kaynak kazandırıyor ve üçüncüsü ise hastanenin moralini yükseltiyor. Bu, sıfıra ulaştığında oyunun sona ermesine neden olan bir gösterge.

Hipokrat yemininde insan kayırma var mı?
Resepsiyona bazen VIP hastalar da geliyor. Bu da onları tedavi etmeyi başarırsanız size avantaj sağlayacakları anlamına geliyor. Genellikle oldukça ciddi durumda oluyorlar ve muayene ya da ameliyatları uzun sürdüğü için doktorlarınızı fazlasıyla meşgul ediyor. Ancak onları iyileştirmenizi tavsiye ederim. Çünkü size merkezden daha fazla kaynak sağlayabiliyorlar.

Tabii bu durum gerçek hayatta olduğu gibi sadece önemli birinin çocuklarıysa mümkün oluyor. Ya da cömertliğinizden etkilenerek personelinize katılıp onları güçlendirebiliyorlar. Cephede ihtiyacınız olduğu için iki eri mi yoksa durumu ciddi olan bir subayı mı kurtaracağınıza karar vermek, oyunun sizi karşı karşıya bırakacağı pek çok zor karardan sadece biri.

Hayat kurtarmak için sadece doktorlar yeterli değil
Bir hastane sadece doktorlardan ve cerrahlardan oluşmaz. Hastaneyi çalıştırmak için sağlık ekiplerine, mühendislere, hemşirelere ve hatta bir gözcü birliğine de ihtiyacınız oluyor. Her şey muayene ve ameliyatları gerçekleştirmek için kaynakların üretildiği eczanede başlıyor. Bu binanın inşa edilebilmesi için tasarımını yapacak bir mühendise ve ilaç üretimini yönetecek başka bir mühendise daha ihtiyaç var. Öte yandan rehabilitasyon merkezinin çalışması için her zaman hazır bulunan bir hemşireye ihtiyaç duyulurken, keşif çadırı bir kez inşa edildikten sonra bağımsız olarak işletilebiliyor. Bir binaya yerleştirilen her karakter yorulduğu için de her türden en az iki birimi rotasyona tabi tutmanızı da öneririm.

Tıbbi ekipler, cerrahlarla birlikte oyundaki en önemli kaynak ve ne kadar çok olursa o kadar iyi. Bu çalışanlar yaralıları triyajdan ameliyathaneye, ameliyathaneden rehabilitasyon merkezine taşımaktan ya da mezarlığı yönetmekten sorumlu. Mezarlıkta bir sağlık ekibinin olmaması, tahmin edebileceğiniz nedenlerden dolayı moral çöküşünün garantisi oluyor. Konutları genişleterek ve binaları yükselterek karakterleri rotasyona tabi tutmak ve yenilerini işe almak, acil serviste olmadığınız zamanlarda zamanınızın sizi en çok meşgul edecek mekaniği oluşturuyor.

Kaynak akışını sağlamak önemli
Hastanenizin ayakta kalması cephe gerisinden gelen kargoya bağlı. Dolayısıyla tren istasyonunu her zaman çalışır durumda tutmanız gerekiyor. Elinizdeki kaynaklar çeşitli şekillerde kullanılabiliyor. Bunlardan ilki, morali yüksek tutmak için her zaman bol miktarda bulunması gereken yiyecek; daha sonra yeni bir travma bölümü inşa etmekten ameliyathaneleri genişletmeye kadar her türlü yükseltmede kullanılabilen özel bir para birimi olan ordu taşları geliyor. Bu karolar aynı zamanda acil durumlarda, hastanenin işleyişini bozan olayların meydana gelmesi durumunda eksik olan şeyleri satın almak için de kullanılabiliyor. İlk seviyede, yiyecekten personele kadar her şey trenle geliyor ve düşman topçusu rayları tahrip ederse, mühendislerinizi rayları onarmaya göndermeniz gerekiyor ki bu da diğer tüm faaliyetleri sekteye uğratıyor ve birikmiş kaynaklarla günlerce dayanmak hiç de kolay olmuyor.

Cepheye geri göndermek için iyileştirmek…
War Hospital'da ekranının üst kısmında, üzerinde iki çapraz tüfek sembolü bulunan bir zaman çizelgesi yer alıyor. Bu, hastanenin yakınındaki siperlere yapılacak bir sonraki düşman saldırısına hazırlanmak için sahip olduğunuz süreyi temsil ediyor ve sembolün rengi buna ne kadar hazırlıklı olduğunuzu gösteriyor. Bir hasta tedavi edilip rehabilitasyona gönderildiğinde, onu hastanenin savunma siperlerine yeniden atamaya karar verebilirsiniz ve ancak yeterli gücünüz (yani yeşil veya mavi sembol) varsa, bu saldırıları püskürtebilirsiniz. Ya da oyun sona erecek. Bu saldırılardan sonra kendinizi revirde, belki de çok ciddi durumda olan ve bir daha kurtaramayacağınız bazı tanıdık yüzlerle birlikte bulabilirsiniz. Bu da oyunun savaşın acımasızlığına ve maliyetine vurgu yapmasının bir başka yolu.

Gerçekten oynamak çok fazla duygusal bedel gerektiriyor. Kaynaklar, moral, savaşlar, yorgunluk ve triyaj arasındaki etkileşim neredeyse hiç sıkmıyor ve bazı dengesiz yapılara rağmen War Hospital, sağlam bir simülasyon yapısına sahip. Bir savaştan sonra gelen yaralı sayısının baskısını hissediyorsunuz ve zor kararlar neredeyse imkânsız hale geliyor. Özellikle de bir askerin hayatta kalması veya sizinle birlikte çalışanların refahı arasında bir seçim yapılması gerektiğinde. Teknik sorunlar olsa da bence deneyimi çok fazla bozmuyor. Brave Lamb'in ilk oyunu olduğu gön önüne alınırsa bu kabul edilebilir bir durum.

Sonuç
War Hospital, önemli bir oyun çünkü oyuncuyu savaşta yaralanmış düzinelerce insanın yaşamı ve ölümü arasında seçim yapmak zorunda olan birinin başına koyuyor. Triyaj, yorgunluk, kaynak ve çatışma yönetimi mekanikleri iyi yapılandırılmış ve durumun özüne inmek için farklı stratejilerin keşfedilmesine izin veriyor. Kraliyet Savaş Müzesi ile işbirliği içinde hazırlanan bu oyun, bir savaş bölgesinde tıbbi personelin karşılaştığı dehşeti ortaya koyabilecek daha önce benzeri yapılmamış türde bir oyun olmuş.

70

Publisher Nacon
Developer Brave Lamb Studio S.A.
Platform Xbox Series S/X, PC, PS5
Tür Strateji, simülasyon
Web https://warhospitalgame.com/