Yapay zeka, insanların yardımı olmadan ilk kez bir süpernova tespit etti

Yapay zeka, şimdi de astronomi alanına ağırlığını koymaya başladı. Özel bir yapay zeka sistemi, ilk kez insanların dahli olmadan bir süpernova keşfetmeyi başardı.

Yapay zeka, insanların yardımı olmadan ilk kez bir süpernova tespit etti

Yapay zeka artık astronomi dünyasında da büyük adımlar atmaya başladı. Kısa bir süre önce, yapay zeka tarafından keşfedilen yeni bir süpernovaya ilişkin haberler yayınlandı. Gizmodo tarafından bildirildiği üzere, Northwestern Üniversitesi gökbilimcileri liderliğindeki bu işbirliği ile dünyanın ilk yapay zeka destekli, tam otomatik süpernova tespit sistemi geliştirildi. Tüm bu süreç, patlayan yıldızlarla ilgili gelecekteki çalışmaların kolaylaştırılmasına yardımcı olabilir.

Bu aracın oluşturulmasından önce bilim insanları, insanlar tarafından doğrulama gerçekleştirilen otomatik sistemleri kullanıyordu. Ancak yapay zekanın yardımıyla artık makinelerin sadece süpernovayı tespit etmekle kalmayıp, aynı zamanda onun gerçekten bir süpernova olup olmadığını da bulmasıyla iş yükünün neredeyse tamamını üstlenmesini sağlayabildiler.

Yapay zeka destekli süpernova tespit sistemi, Bright Transient Survey Bot veya BTSbot olarak adlandırılıyor ve eğer başarılı olmaya devam ederse, süreçteki insan doğrulayıcılara olan ihtiyacı tamamen ortadan kaldırabilir ve gökbilimcilerin dikkatlerini başka şeylere odaklamasına olanak tanıyabilir.

Araştırmacılar, öğrenmesine yardımcı olmak için BTSbot'u 16.000 farklı astronomik kaynaktan gelen 1,4 milyonun üzerinde görüntü ile besledi. Bu besleme, sisteme güç veren makine öğrenimi algoritmasının süpernovaları nasıl yorumlayacağını ve evrende onları nasıl tespit edeceğini öğrenmesine olanak tanıdı. Eğitilen bilgilerle donatılan yapay zeka destekli tespit sistemi devreye alındı ve bir süre sonra bir süpernova adayı belirledi.

Bu olası yıldız patlamasının, tamamen patlayan bir beyaz cüce yıldızdan geldiğine inanılıyor. Yapay zeka, süpernovayı tespit etti ve bulgularını otomatik olarak astronomi topluluğuyla paylaşarak bu keşfin insanlara bağlı olan kısmını ortadan kaldırarak süreci kolaylaştırdı. Sistem, şu ana kadar büyük bir başarı elde etti ve gelecekte daha fazla süpernovanın hızlı bir şekilde tanımlanmasına yardımcı olabilir.

Northwestern fizik ve astronomi yardımcı doçenti Adam Miller, “İnsanları bu denklemden çıkarmak, araştırma ekibine gözlemlerini analiz etmeleri ve gözlemlediğimiz kozmik patlamaların kökenini açıklamak için yeni hipotezler geliştirmeleri için daha fazla zaman sağlayacak” diyor.