Dünyanın en yoksul ülkelerinden biri elektrikli araçlar için neden kilit hale geldi?

Dünya üzerindeki en yoksul ülkelerden biri olan Gine, dünyanın yeşil enerjiye geçiş sürecinin kilit aktörlerinden biri olmaya aday. Ve bu durum Gineli köylülerin yaşamını sarsmış durumda. Peki, neden?

Dünyanın en yoksul ülkelerinden biri elektrikli araçlar için neden kilit hale geldi?

Independent'ın haberine göre 13 milyondan fazla nüfusa sahip Batı Afrika ülkesi, dünyanın en büyük boksit rezervlerine sahip. Kahverengi-kırmızı renkteki bir taş olan boksit, alüminyum üretiminde temel kaynak olarak işlev görüyor. Alüminyum ise elektrikli araçlarda yoğun oranda kullanılıyor. Nedeni bu hafif metalin, elektrik araçların çeliğe göre çok daha uzun süreler yol kat etmesine olanak tanıması.

Uzmanlar 2020'ler boyunca küresel elektrikli araç satışının 9'a katlanacağını, alüminyum talebinin ise yüzde 40 artış göstereceğini tahmin ediyor.

Independent'ın aktardığı haberde şu notlar verilmiş:

  • Gine de bu talep artışından payını almış durumda. 2015-2020'de boksit ihracatını 5 katına çıkaran ülkenin gelecek 10 yılda üretimi daha da artırması bekleniyor. Ülkenin kuzeybatısındaki boksit rezervlerinin yoğun olduğu Boke bölgesi, son yıllarda boksit taşıyan kamyon ve trenlerin sürekli görüldüğü bir yere dönüşmüş durumda.

  • Boksit ihracatı bölgeye ciddi bir hareketlilik kazandırmış olsa da, Boke'de yaşayan binlerce köylü için durumlar iyi değil. Zira Gine hükümeti, daha önce tarım arazisi olarak kullanılan yüzlerce metrekarelik araziyi maden şirketlerine tahsis etti veya bağlantılı yolları, demiryolu ve liman yapımı için bu arazileri kullandı.

  • Hak savunucuları ve bölge sakinleri, köylülerin el konulan arazileri için çok düşük bedellerde tazminat aldıklarını ya da hiç alamadıklarının söyledi.

  • Gelecek 20 yıl boyunca, 200 bin hektardan büyük tarım arazisi ve 1,1 milyon hektar doğal yaşam arazisinin daha boksit madenciliği için kullanılması bekleniyor.

METALLERE İLGİ ARTIYOR

  • Elektrikli araçlar, benzinle çalışan araçlara oranla 6 kat daha fazla minerale ihtiyaç duyuyor.

  • Bu durum da boksit, nikel, lityum ve manganez gibi metallere ilgiyi artırdı.

  • Elektrikli araçların yapımında boksit, nikel, kobalt, lityum ve manganez gibi madenler kullanılıyor.

HANGİ ÜLKELERDE VAR?

  • Bu madenlerin hepsi sınırlı ve uzmanlar madenleri çıkarmanın işçilerin sağlığına ve çevreye zarar verebileceğini ifade ediyor.

  • Dünyadaki boksit madenciliğinin önemli bir bölümü Gine, Çin ve Avustralya'da yapılıyor

  • Elektrikli araç yapımında kullanılan bir diğer maden olan nikelin en büyük üreticisiyse açık ara Endonezya. 2030'da Endonezya'nın küresel nikel tedarikinin üçte ikisini karşılaması bekleniyor.

NİKEL
Nikel rezervlerinin Endonezya dışında yoğunlaştığı diğer ülkeler ise Avustralya ve Brezilya.

MANGANEZ
Manganez rezervlerinin en yoğun şekilde bulunduğu Güney Afrika, aynı zamanda bu madenin en büyük üreticisi konumunda. Güney Afrika'nın yanı sıra Avustralya, Gabon ve Ukrayna'da da manganez rezervleri bulunuyor. Gelecek 10 yılda dünyadaki manganez talebinin 9 kat artması bekleniyor.

LİTYUM
Elektrikli araçların bataryalarında kullanılan bir diğer maden olan lityum madenciliğinde Avustralya, Şili ve Çin başı çekiyor. Dünyadaki rezervlerin önemli bir bölümüyse, Güney Amerika'da "lityum üçgeni" adı verilen Arjantin, Brezilya ve Şili de bulunuyor.

KOBALT
2040'a kadar küresel talebin 20 kat artmasının beklendiği kobaltın yüzde 70'i Demokratik Kongo Cumhuriyeti'nde çıkarılıyor. Devlet şirketleri ve Çinli maden şirketleri Kongo'daki kobalt sektörünü domine etse de madencilik operasyonlarının yüzde 15'i kaçak şekilde yapılıyor. Kaçak madenlerde 200 binden fazla kişinin çalıştığı, bunlardan 5 bin ile 35 bin arası kişininse çocuk olduğu belirtiliyor. Kongo'da kaçak madenlerde çalışma yaşı 6'ya kadar düşmüş durumda.