Evrendeki aktif süper kütleli kara deliklerin şimdiye kadarki en büyük haritası oluşturuldu

Aktif süper kütleli kara deliklerin şimdiye kadarki en büyük haritası oluşturuldu. Yeni harita, görünür evrenin dört bir yanından yaklaşık 1,3 milyon kuasar içeriyor ve bilim insanlarının karanlık maddenin özelliklerini daha iyi anlamalarına yardımcı olabilir.

Bilim insanları şimdiye kadarki en büyük süper kütleli kara delik haritasını oluşturdular. The Astrophysical Journal’da yayınlanan bir makalede yer alan harita, uzay ve zamanda bulunan 1,3 milyondan fazla kuasar’ı gösteriyor. Haritada gösterilen en uzak kara delik, evrenin yalnızca 1,5 milyar yaşında olduğu dönemde, yani 12 milyar yıldan fazla bir süre önce vardı.

Haritanın kendisi makaledeki bir videoda sergileniyor ve bir galaksiye bağlı olmadan uzay ve zamanda hızla ilerleyen bazı başıboş kara delikler de dahil olmak üzere evrenimizde ilerleyen tüm bu korkutucu süper kütleli kara delikler görülebiliyor.

Bilim insanları, bu süper kütleli kara delik haritasını Avrupa Uzay Ajansı’nın (ESA) Gaia uzay teleskobu tarafından toplanan verileri kullanarak oluşturdu. Gaia, 2013 yılında hizmete girdiğinden bu yana çeşitli haritalama projelerine veri sağlayarak galaksimizdeki yıldızların haritalanmasına yardımcı oldu.

Araştırmacılar, erken evrende madde kümelerinin nasıl bir araya geldiğine dair ölçümlerin bile bu veriler sayesinde mümkün olduğunu söylüyor. Bazı ölçümler diğer büyük inceleme projelerinde bulunanlar kadar detaylıydı.

Elbette evrendeki tüm süper kütleli kara deliklerin haritasını çıkarmak küçük bir başarı değil. Bu bakımdan kesinlikle alkışı hak etiği rahatlıkla söylenebilir. Gökbilimcilerin, bu haritanın ortaya çıkmasını sağlayan uzak kuasarlar üzerine araştırmaları devam ederken, evrenle ilgili uzun süredir devam eden bazı sorulara yanıt bulmaları ve evrenin nasıl genişlediğinin daha iyi bir şekilde anlaşılması mümkün olabilir.

Kullanılan veriler Gaia’nın üçüncü veri yayınından ve NASA’nın Geniş Alan Kızılötesi Araştırma Gezgini ve Sloan Dijital Gökyüzü Araştırması tarafından elde edilen verilerden alındı. Bu verilerin tamamı bir araya gelerek, evrende korkutucu derecede fazla sayıda kara delik olduğunu gösteren etkileyici bir harita oluşturdu.