Kaset öldü, yaşasın CD

Her güzel şeyin bir sonu var... Bir zamanların kaset teknolojisi, bugün CD karşısında çaresiz...

CD'ler kaseti öldürdü

Bir süre önce yayınladığımız "Ölmesini istemediğimiz teknolojiler" haberimizde yapılan bir anketten bahsetmiş ve kullanıcıların teknoloji değirmenin yok etmesini istemedikleri teknolojileri sıralamıştık. Ama değirmen döndükçe bir şeylerin ortadan kaybolması da kaçınılmaz. Öyle ki, listenin ikinci sırasında bulunan CD teknolojisi, yedinci sıradaki kaset teknolojisini yok olmakla burun buruna getirmiş durumda.

Türkiye'de yeni kuşak CD üretim teknolojisi 2000 yılında başladı. Bu yıldan itibaren müzik CD'si satışı sürekli arttı ve 2005 yılında pazarın yüzde 47'sine ulaştı.

Müzik kaseti satışı, 2000'de 33 milyon 836 bin 373 iken, 2001'de 35 milyon 32 bin 788 bine ulaştı. Ancak, müzik kaseti satışı 2001'den başlayarak geriledi. Kaset satışı 2002'de 31 milyon 211 bine, 2003'te 27 milyon 430 bine, 2004'te 28 milyon 804 bine, 2005'te 16 milyon 444 bine, 2006'da 9 milyon 311 bine, 2007 yılı sonunda da 4 milyon 618 bin 432'ye kadar geriledi.

2000-2007 arasında müzik kaseti satışı gerilirken, CD satışında ise artış yaşandı. Müzik CD'si satışı, 2000 yılında 4 milyon 808 bin 90 iken, 2001'de 5 milyon 355 bin 938 oldu. 2002'de 6 milyon 26 bin, 2003'te 12 milyon 402 bin, 2004'te 15 milyon 123 bin, 2005'te 14 milyon 306 bin, 2006'da 15 milyon 346 bin, 2007 sonunda da 14 milyon 947 bin 854 bandrollü müzik CD'si satışı yapıldı. CD, son 7 yıllık dönemde müzik kasetinin pazardaki hakimiyetine son verdi.

CD, kasete tercih ediliyor

CD, kasete tercih ediliyor

Kaset satışındaki düşüşe, üretimde kullanılan manyetik bantların dış etkiler karşısında CD kadar dayanıklı olmaması ve CD'nin kapasite, kullanma, taşıma, depolama gibi konularda avantajlara sahip olması etkili oldu.

Teknolojinin gelişmesiyle kaset çalarlar veya oynatıcılar zamanla gözden düştü. Bunlar yerini, güncel teknoloji ile üretilen CD çalarlara bıraktı. Her eve giren dijital müzik oynatıcıları kasetin piyasadan yavaşça çekilmesinde rol oynadı.

CD'lerin, kasetlerden daha az yer kaplaması da tercih edilmesinde önemli rol oynuyor. Bugün kaset teknolojisi hala varlığını sürdürebiliyorsa, bunu biraz da otomobillerde kendilerine hala yer bunla kaset çalarlara borçlu. Ancak otomobillerde kullanılan kaset çalarlar da yerlerini hızla CD çalarlara, hatta MP3 çalarlara bırakıyor. Yani işler, bu alanda da kaset teknolojisi için pek iyi gitmiyor. Ancak bunun sinyalleri de, uzun süredir kullanılan kaset adaptörleri sayesinde çok net bir biçimde fark edilebiliyordu.

Müzik pazarında düşüş

Müzik pazarında düşüş
Kasetleri sadece müzik alanında değil, bilgisayarlarımızda da uzun süre kullandık.

Kaset satışında ciddi düşüşün yaşandığı 2005 yılı sonrasında CD satışının aynı oranda artmadığı ve müzik pazarında fiziki satışlara yönelik bir düşüşün olduğu gözleniyor.

Bilgisayar ve internet kullanımının yaygınlaşması müzik sektöründe CD satışlarının istenilen oranda artmasını engelledi. İnternet üzerinden şarkıların yasal olmayan yollardan indirilmesi, paylaşılması veya fiziki olarak albümlerin korsan kopyalarının satılması, bir albümün hazırlanmasında emek, zaman ve para harcayanların her hangi bir gelir elde edememesine yol açtı.

Teknolojinin gelişip, korsan satışların artmasının müzik endüstrisinin tüm unsurları olan yapımcıları, yorumcuları, eser sahiplerini, üretim tesislerini ve stüdyoları sıkıntıya soktuğu biliniyor.

CHIP Online yorumu:
Kaset satışlarının CD karşısında tutunamaması ve belki de birkaç yıl sonra artık kasetten hiç bahsetmeyecek olmamız aslında şaşırtıcı bir durum değil. Her yeni gelen teknoloji, bir önceki eski teknolojiyi doğal olarak tarihin sayfalarına yolluyor. Bugün kasetler için söylediğimiz her şeyi, sarf ettiğimiz tüm "duygusal" sözleri, bir süre sonra CD'ler için de söyleyeceğimiz kesin.

Bir diğer konu olan müzik pazarındaki düşüş de, kasetlerin yok olması gibi, pek şaşırtıcı değil. İnternet kullanımının artması ve müziğin, korsan olarak bu büyük ağ üzerinde ücretsiz dolaşması, sektörün zor durumda kalacağını zaten gösteriyordu. Bu durumda müzik endüstrisinin yapması gereken, sorunu çözmek için mevcut çözüm alternatifleri ğzerinde diretmek yerine, yeni çözüm alternatifleri bulmaya çalışmak.

chip.com.tr - AA

Okuyucu Yorumları