Market arabasını ilk kim ve nasıl buldu? En başta hiç sevilmedi, sonra milyonlar kazandırdı

Marketlerdeki alışveriş arabaları mağazacılık tarihinin önemli dönüm noktalarından biri oldu. Arkasında önemli bir inovasyon stratejisi vardı... Peki, market arabalarını ilk kim ve nasıl buldu? Birlikte bakalım...

Market arabasını ilk kim ve nasıl buldu? En başta hiç sevilmedi, sonra milyonlar kazandırdı

Market arabaları mağazacılık tarihinde önemli yer tutan bir gelişme... Alışveriş arabalarının mucidi ise Sylvan N. Goldman'dı. Peki, Sylvan Goldman kimdir? Market arabası fikri nasıl aklına geldi? İşte kısa öyküsü...

Sylvan Nathan Goldman kimdir?

ABD'li iş insanı Sylvan Nathan Goldman (15 Kasım 1898 - 25 Kasım 1984) alışveriş arabalarının mucidiydi. Market işini ilk olarak bakkal olarak amcalarından öğrendi. 1930'larda Oklahoma City'deki 10 market zinciri kapılarını kapattığında, Goldman'lar Humpty Dumpty zincirini iflas satışında satın aldı. İlk tasarımı dört tekerlekli ve metal kollarla birbirine bağlanan bir çift büyük tel sepetten oluşuyordu. Goldman, tasarım fikrini ahşap bir katlanır sandalyeden aldı. Bir marangoz ve bir tamirci yardımıyla ve model olarak bir katlanır sandalye ile 1930'ların ortalarında ilk market arabasını yaptı. Ürüne 'katlanır sepet taşıyıcı' adını vermişti. Aracı ilk olarak Oklahoma City'deki sahibi olduğu Humpty Dumpty süpermarket zincirinde 4 Haziran 1937'de tanıttı.


FİKİR NASIL AKLINA GELDİ?

Goldman bir röportajında alışveriş arabası fikrinin sepet taşıyan kadınları gördüğü zaman aklına geldiğini söylemişti. "Sepetler çok dolduğunda veya çok ağırlaştığında alışverişi bırakma eğilimindeydiler" diyordu.

MÜŞTERİLER İLK BAŞTA SEVMEDİ

İlk başta alışveriş yapanlar market arabasını kullanmak konusunda isteksizdi. Çeşitli kaynaklara göre erkekler market arabası itme fikrini kadınsı buldu. Kadınlar ise pusete benzetti. Bazı kaynaklara göre yaşlılar çaresiz, erkekler güçsüz görünmek istemedikleri için market arabası fikrine soğuk baktı. Kadınlar ise market arabası itmeyi şık bulmadı.

  • Bu yüzden Goldman birkaç yönteme başvurdu. Market arabası fikrini özendirmek için, market arabasıyla alışveriş yapan kadın ve erkek modeller tuttu.

  • Yüklü arabaları bir mağazanın önünde ileri geri itmek için insanları işe aldı.

  • Aracın kullanımını tanıtmak ve yaygınlaştırmak için de kullanımını anlatan çalışanları işe aldı. Reklamlarında da bunun daha sağlıklı olduğu mesajı verildi.

1936'da üretim için Folding Carrier Corporation'ı kurdu. Sonunda süpermarketler ve alışveriş merkezlerinin inşasına dahil oldu.

Goldman ayrıca bir tamirci olan Arthur Kosted'in yardımıyla arabalarını seri şekilde üretmek için bir yöntem geliştirdi ve 1940 yılında market arabası için bir patent aldı.

Yılın sonunda, Goldman alışveriş sepetleri üretiyordu. Bunların çılgınca popüler olduğu kanıtlandı ve 1940'ta alışveriş sepetleri için 7 yıllık bir bekleme listesi vardı.

TELİFTEN MİLYONLAR KAZANDI

aboutmechanics.com'un haberine göre Goldman, patenti 1961'de sona erene kadar satılan tüm alışveriş arabalarından telif ücreti aldı. İnsanların yiyeceklerini daha kolay satın almalarını sağlayan fikriyle multimilyoner oldu.

1982'de Goldman Enterprises'ın başkanı olarak emekli oldu. 1978'de “Dünyayı Değiştiren Araba” adlı bir biyografiye konu oldu.