Boeing, Güvenlik Özellikleri İçin Ek Ücret İstedi

Ortaya çıkan bulgular, 737 Max kazaları ile gündeme gelen Boeing'in güvenlik konusundaki yanlış tutumunu ortaya çıkardı!

  • Doğan Kürşat Aktaş
Boeing, Güvenlik Özellikleri İçin Ek Ücret İstedi

Boeing, Boeing 737 Max modeli uçakların kazaları ile gündeme gelen teknik sorunları belirleyebilecek temel güvenlik sistemlerini havayolu şirketlerine opsiyonel olarak sunuyor. York Times'ın yer verdiği iddiaya göre söz konusu uçak serisinde ekstra ücret ile sunulan ek sensörler, uçak üzerindeki diğer sensörlerin sunduğu verileri analiz ederek pilotları potansiyel sorunlar ile ilgili bilgilendirme yeteneğine sahipti.

Boeing tarafından opsiyonel olarak sunulan iki ek güvenlik özelliği, uçaklarda kullanılan yeni yazılım ile entegre olarak çalışıyor. Yazılım, uçağın gelen hava akımına bağlı olarak uçağın burnunun ne kadar yüksekte veya alçakta olduğunu hesaplayan "ilerleme açısı" sensörlerini değerlendirebiliyordu. Eğer yazılım, uçağın havadaki manevra kabiliyetini kaybettiği "stalling" konumuna girmesine sebep olacak bir burun açısını tespit ederse bunu otomatik olarak düzeltebiliyor. Araştırmacılar ise kazalarda bu yazılımın sensörlerden gelen yanlış bilgilerin de yazılımın hatalı davranmasını sağlayabileceğini belirtiyor. Uzmanlar, Boeing'in opsiyonel olarak sunduğu iki güvenlik özelliğinin de yakın zamanda gerçekleşen Boeing 737 Max kazalarını engelleyip engelleyemeyeceği konusunda net bir açıklama yapamıyor.

Boeing'in opsiyonel olarak sunduğu diğer opsiyonel özellik, sensörlerden gelen verileri değerlendirerek eşleşmeyen verileri pilota bildiriyor ve bu sayede pilot, uçağın sensörlerinde gerçekleşebilecek muhtemel arızaların pilotlara önceden bildirilmesini sağlıyor. Boeing, bu özelliği 737 serisinde opsiyonel olarak sunmayı durdurarak varsayılan bir güvenlik özelliği hâline getirecek ancak "ilerleme açısı" sensörü, ek ücret ile satın alınabilecek opsiyonel bir güvenlik önlemi olmaya devam edecek.

Boeing, uçaklarında sunduğu güvenlik özellikleri konusunda herhangi bir regülasyona tabii değil ve Federal Havacılık Kurumu, bu konuda firmaya belirli güvenlik teknolojilerini uçaklarında kullanmayı zorunlu tutmuyor. Ancak buna rağmen şirket, ABD dahil birçok ülkenin Boeing 737 Max modeli uçakları hangarlarına ve hava sahalarından men etmelerine karşılık olarak söz konusu uçak modellerindeki güvenlik seviyesini daha yukarı çıkarmak için çalışmalarını sürdürüyor. Şirket ayrıca Nisan ayında söz konusu seriye mensup uçaklar için bir yazılım güncellemesi de yayınlayacak.

Okuyucu Yorumları

Toplam 1 Yorum

Biz güvenlik konusunda yeteri kadar çalışılmadığından dem vuraduralım, Boeing gibi şirketler gerekli seyrüsefer yardımcılarını da ek ücretle ve "isteğe bağlı" sunsun. Kullanıcıların artık şirketlerden daha güvenli uçuş hizmeti istemelerinin zamanı geldi de geçiyor ! Hem daha güvenli hem de daha çevreci uçaklar üretilebilecekken bunlara sırt dönüp; nasıl daha fazla para kazanırız yarışına giriyorlar hâlâ... Can mı ? Para mı ? Hangisi önemli siz seçin ! Bilge Baykuş T.O.L

Sen de yorum yaz

 


CHIP'i Takip edin
E-Posta listemize katılın
CHIP Dergi Mobil Cihazınızda
Apple Store
Google Play