E-ticaret hızla giden bir tren, binen kazanır

Proticaret'in hazırladığı 2013 e-ticaret raporu, önemli bir gerçeği gözler önüne seriyor...

E-ticaret trenini kaçırmayın!

e-ticaret hem kendi içinde yaşadığı gelişmeler hem de farklılaşan entegrasyon programları ile tüketici tarafından güvenle karşılandı. Bu alanda gelişme hızla hızla artarken tüketicinin de güveni kazanıldı. Böylece satışlar patlama noktasına geldi. Yükselişin 2019 yılına kadar hızla devam etmesi bekleniyor. Bu yıldan sonra sokak mağazalarının işi zor...

Ülkemizin ilk ve tek ücretsiz e- ticaret yazılımını kullanıma açan Proticaret A.Ş'nin yönetim kurulu üyesi Süleyman Zafer Kuzucu 2013 yılının e-ticaret verilerini bizlerle paylaştı. Proticaret aynı zamanda 444 Host adlı şirket üzerinde ücretsiz hosting desteği de veriyor. Süleyman Zafer Kuzucu ayrıca "e-ticaret düşünürleri" adlı bir gruba da önderlik ediyor. Bu grup pek çok e-ticaret sitesini inceleyip çıkardıkları sonuçları değerlendirip sektörün olumlu ilerlemesi için yayınlıyorlar. Şimdi sizlerle Proticaret A.Ş.'nin hazırladığı 2013 e-ticaret verilerini paylaşıyoruz.

Türkiye' de internet üzerinden satış gerçekleştiren 18 bin siteden alışveriş yapan 180 bin tüketicinin verilerini kapsayan araştırmaya göre, bu tüketicilerin yüzde 78.72'si ödemelerini kredi kartıyla yapıyor. Tüketicilerin yüzde 8.44'ü aldığı ürünlerin bedelini banka havalesi yoluyla ödemeyi seçerken, yüzde 12.83'ü de teslimatta ödemeyi tercih ediyor. İstanbul, Ankara, İzmir, Bursa ve Antalya sipariş sayısında, İnegöl, Fethiye ve Buca ise sepet ortalamasında ön plana çıkıyor.

Türkiye'de faaliyet gösteren 25 bin e-ticaret sitesinden 18 binini kapsayan araştırmaya göre, tüketicilerin internet üzerinden yapılan alışverişlere duyduğu güven, her geçen gün daha da artıyor. Bunda da sanal mağazalarla işbirliği yapan bankaların kredi kartıyla internet üzerinden yapılan alışverişlerde uygulamaya koyduğu güvenlik önlemleri etkili oluyor. Bankaların aldığı bu önlemler, internet üzerinden yapılan alışverişlerde tüketicilerin yaşadığı endişelerin giderek azaldığını ortaya koyuyor.

Türkiye'de faaliyet gösteren bu 18 bin siteden alışveriş yapan 180 bin tüketicinin verilerini kapsayan araştırma, internet üzerinden alışveriş yapan tüketicilerin yüzde 78.72'sinin kredi kartı kullandığını gösteriyor. Tüketicilerin yüzde 8.44'ü aldığı ürünlerin bedelini banka havalesi yoluyla ödemeyi seçerken, yüzde 12.83'ü de teslimatta ödemeyi tercih ediyor. Tüm bunlar, internet üzerinden yapılan alışverişlerde tüketicilerin yüzde 21.27' sinin kredi kartından uzak durduğunu da gösteriyor. Ancak, kredi kartını tercih edenlerin oranının yüzde 78.72' ye ulaşması, e-ticarete olan güven duygusunun hızla arttığını, bunun da temelinde kredi kartlarına olan güvenin giderek güçlendiğini gösteriyor.

Alternatif çözümler

Alternatif çözümler

Alternatif çözümler

Araştırmaya göre, ilk defa sanal mağazalardan ürün almak isteyen tüketiciler, bu ilk siparişlerinde genellikle 'teslimatta ödeme' seçeneğini tercih ediyor. Teslimatta ödeme seçeneğinin kullanılmasında, kargo şirketlerinin alternatif çözümler üretmesinin yanı sıra, yanlış ürün teslimlerine karşı da güvence oluşturması etkili oluyor. Banka havalesi yoluyla verilen siparişlerin ise hızla azaldığı görülüyor.

2004 yılından bu yana geliştirildiği e-ticaret yazılımlarını 2011 yılından itibaren Türkiye'de faaliyet gösteren sanal mağazaların kullanımına ücretsiz olarak açan Proticaret 'in gerçekleştirdiği bu araştırma, internetten alışveriş yapan tüketicilerin gelir seviyelerinin ve eğitimim ortalamalarının da yüksek olduğunu ortaya koyuyor.

Siparişte İstanbul, sepette İnegöl

Araştırmaya göre, internetten yapılan siparişlerin yüzde 15.37'sini İstanbul'un Avrupa yakasından, yüzde 10.93'ünüde Anadolu yakasından verilen siparişlerden aldığı pay, yüzde 26.3 oluyor. İstanbul'u yüzde 8.43 ile Ankara, yüzde 6,5'le Bursa, yüzde 3.26ile de Antalya izliyor. İstanbul'un sepet ortalaması da 425 TL oluyor. Bu rakam Antalya' da 430 TL olurken Bursa'da 420 TL, İzmir'de 387 TL, Ankara'da ise 371 TL olarak gerçekleşiyor.

İnternet üzerinden verilen siparişlerde en yüksek sepet ortalamasında 1104 TL ile İnegöl açık ara öne çıkıyor. İnegöl'ü 717 TL ile Fethiye, 694 TL ile de Buca izliyor. Bu da büyük kentlerde dayanıklı tüketim mallarının yanı sıra market gibi günlük ihtiyaçlara yönelik alışverişlerin de internet üzerinden gerçekleştiğini gösteriyor. İnegöl, Fethiye, Buca gibi yerleşim bölgelerinde ise bu fark, televizyon, cep telefonu gibi elektronik cihazların ağırlıkta olmasından kaynaklanıyor.

Market ve tekstil arayı kapatıyor

Market ve tekstil arayı kapatıyor

Market ve tekstil arayı kapatıyor

Araştırmayı gerçekleştiren Proticaret' in Başkanı Süleyman Zafer Kuzucu' ya göre elektronik, sanal alışverişteki liderliğini 2014 yılında da sürdürecek. Ancak market alışverişleri ile tekstil ve ev dekorasyon malzemeleri alanında gözlenen hızlı artış, aradaki farkın büyük oranda kapanmasına da yol açacak. Kredi kartlarına getirilen taksit sınırlaması da e- ticareti pozitif yönde etkileyecek.

2013 e-ticaret raporunu açıklayan Süleyman Zafer Kuzucu konuyla ilgili sorularımızda şöyle cevapladı.

Kredi kartına taksit konusu sektörü nasıl etkileyecek?

E-ticaret alanında 2014 yılı ciro bakımında 2013 yılını %30 civarında pozitif yönde etkileyecektir. Yeni E-ticaret girişimleri artık elektronikten daha çok ev dekorasyonu ve mobilyaya kayacaktır. Fiziki mağazası olanlar e-ticarete daha da ağırlık vereceklerdir. Çünkü taksit sınırlamasında fiziki mağazalarında ciroları düşen esnaf e-ticarete ağırlık verecektir.

e- ticaret sitelerinde otomasyon bir zorunluluk mu?

Önceki yıllarda e-ticarette başarılı olmuş firmalar bu yıl sistemlerini otomasyona geçirmek için çaba sarf edeceklerdir. Yani tedarik, teslimat, tahsilat ve piyasa araştırması konularında farklı yazılımlaral kendi sistemlerin bütünleştireceklerdir. Temelde muhasebe programı ve depo otomasyonları kargo entegrasyonları siparişler için ürün içinse tedarikçi otomasyonları oldukça artacaktır. Hatta bu entegrasyon çözüm ortaklarını ve tüketicilerde kapsayacaktır.

Tüketici Kredi Kartına güveniyor mu?

Tüketici Kredi Kartına güveniyor mu?

Tüketici Kredi Kartında güveniyor mu?

Öte yandan kredi kartlarının güvenli hale gelmesiyle e-ticarette güven arttı. Bu nedenle 2014'ün daha olumlu sonuçlar vereceğine inanıyoruz. Bir başka faktörde kapıda teslimat konusunda başta PTT olmak üzere pek çok kargo şirketi kendisini yeniledi. Kapıda teslimat sistemi e-ticaret konusunu önemli bir unsur. Alıcı kapıda ürünü görüp onaylayıp öyle ödeme yapmak istiyor.

Öte yandan mağaza ve dükkân kiraları işletmeler üzerinde bir yük. E-ticareti tercih edenler bu maliyetlerini reklama ya da yazılıma aktarıyorlar. Böylece bir adım öne geçiyorlar.

Proticaret Neden Ücretsiz?

E-ticaret yazılımları Türkiye'de 2000 li yılların ilk çeyreğinden itibaren hayatımıza girmiş kavramlardır. E-ticarete başlamak ve e-dünyadaki bilgileri yoğurmak ve harmanlamak belli bir tecrübe ve bilgi birikimi gerektirir. Birçok E-ticaret girişimcisi yeterli bilgi yoğunluğuna sahip olmadıkları için harcadıkları paralar boşa gider. Proticaret bu harcamalarda en büyük harcama kalemi olan E-ticaret yazılımlarını bedava vererek E-ticaret girişimcilerinin daha az masraf yaparak bilgi yoğunluklarını artırmalarını sağlar. E-ticaret girişimcilerini teşvik ederek onlarında e-dünyada var olmalarına katkı sağlar. Bu nedenle E-ticaret ücretsiz olarak tüm e-girişimcileri destekler.

e-ticaret ile ilgili yasa beklentisi var bu konu ne durumda?

Halen hazırlanmakta olan bir mobil ödeme yasası var. Bu yasanın çıkması e-ticareti olumlu yönde etkileyecek unsurlardan birisi.

Türkiye'de 25 bin e- ticaret sitesi faaliyet göstermekte. Bunu 18bini üzerinde yapılan araştırmanın sonuçlarını size sunuyoruz.

- Bu araştırmada hangi tür ürünler satan, toplam kaç internet sitesinin hangi dönemdeki trafiklerini baz aldınız?

Sanal dünyada yapılan ticaret konusunda uzun süreli tecrübeye sahibiz. Birçok olaya tanık olduk. 2013 yılı içinde toplam 18.000 site 180 bini aşkın tüketici üzerinde çalışma yaptık.

Ödeme tiplerinde hangi enstrümanlar ön planda?

Ödeme tiplerinde hangi enstrümanlar ön planda?

- Ödeme tiplerinde hangi enstrümanlar ön planda ve neden? Bu ödeme türlerinde nasıl bir değişim bekliyorsunuz?

Ödeme Tipi

Sipariş Sayısı

Yüzde

Banka Havalesi

15866

8,44%

Kredi Kartı

147967

78,72%

Teslimatta Ödeme

24118

12,83%

Yukarıdaki tabloda banka havalesinin %8,44 teslimatta ödeme %12,83 ve kredi kartı %78,72

Tüketicilerin %21,27 kredi kartından uzak dururken % 78,72 kredi kartını tercih etmiş. Bundan anlaşılan şu ki; E-ticarete güven duygusu artmış. Bunun temelinde kredi kartlarına olan güvenin güçlenmesi yatıyor. Bu e-ticaretin artmasına neden olan önemli unsurlardan biri. Daha da artmasını bununla birlikte ilk defa sanal mağazalardan mal alacakların teslimata ödemeye de ağırlık vereceklerini düşünüyoruz. Banka havalesinin azalma olasılığı yüksek.

- Kredi kartına taksit sınırlaması, e-ticareti nasıl etkileyecek? E-ticaret şirketleri ne gibi formüllerle bu sorunun üstesinden gelmeye çalışacak?

Kredi kartlarına taksit sınırlamasının e-ticareti pozitif yönde etkileyeceğini düşünüyorum. Çünkü işletme maliyetleri az olan e-ticaret siteleri daha ucuza mal satabilirken fiziki mağazası olanlar daha pahalıya ürün satıyorlar. Bu makas bugüne kadar fazla değildi bundan sonra e-ticaret siteleri daha fazla kampanya yaparak ve ürün fiyatlarını daha aşağıya çekerek bu sorunu aşacaklardır.

- Teslimatta ödeme uygulamasına ilginin devamını bekliyor musunuz? Bu uygulamanın e-ticaret sitesi için artı ve eksileri neler?

Teslimatta ödeme artmaya devam edecektir. Çünkü kargo şirketlerinin 2013 yılında bu konuda çözümleri çoğaltır. Aynı zamanda e-ticaretten sipariş verip başka bir ürün gönderilmelerine karşıda bir güvence oluyor. BU güvence hem e-ticaretin hacminin artmasına katkıda bulunacaktır.

- Siparişlerde nasıl bir ürün ve fiyat ortalaması göze çarpıyor? Bunun 2014 yılında nasıl bir değişim göstermesini bekliyorsunuz?

Siparişlerde hala elektronik çok önde olurken tekstil de göze çarpıyor. Ama daha önemlisi ev dekorasyon ürünlerinin çok büyük bir ivme ile arttığını görmek mümkün.

2014 yılında elektroniğin liderliğinin devam etmesini bekliyoruz. Ama tekstil ve ev dekorasyon malzemelerinin de aradaki farkı büyük ölçüde kapatması bekleniyor.

Poster-Tablo satışlarının artmasını aynı zamanda ev dekorasyonunda perde, biblo hediyelik eşyaların cirodaki payının artmasını bekliyoruz.

Araştırmada çevrimiçi alışveriş yapanların zaten çok fazla taksit yapmak istemediği ortaya çıkıyor. Online alışveriş yapanlar, gerçek mağazadan alışveriş yapanlara göre daha mı kısa vadeli ödeme tercihi yapıyor ve neden?

Bunun gelir seviyesi ve eğitim ile doğru orantılı olduğunu söylemek mümkün. E-ticaretten alışveriş yapanların gelir seviyesi ve eğitim ortalamaları daha yüksek.

- İllere göre siparişlerde hangi iller ön planda? Sipariş sayısı, sepet ortalaması ile sürpriz yapan iller hangileri? Bu illerdeki ilginin temel sebebi ne?

Bu konuda bölgesel ihtiyaçlara bakmak gerek. Ayrıca bu sorunu cevabı ajandalara göre de değişiyor.

- Gerek e-ticaret sektöründe gerekse alışveriş yapan kurumsal ve bireysel tüketicilerde 2014 yılında nasıl bir eğilimin kendini göstermesini bekliyorsunuz?

E-ticaret hacim artışlarına geçmişe dönük baktığımızda yaklaşık hep bir önceki yıla göre iki kat artığını gözlemliyoruz. Bu artışın bu yılda devam etmesini öngörüyoruz. Hatta 2019 yılına kadar bu artışın devam edeceğini o yıllardan sonra istikrarlı bir düzene gireceğini düşünüyoruz.

Okuyucu Yorumları