Bir kazada kadınların ölme ihtimali, neden erkeklerden daha yüksek?

Kadınların otomobil kazalarında ölme ihtimallerinin erkeklerden daha fazla olduğunu biliyor olabilirsiniz. Peki ama bunun sebebinin ne olduğunu hiç düşündünüz mü?

Bir kazada kadınların ölme ihtimali, neden erkeklerden daha yüksek?

Kadınların araba kazalarında ölme ihtimallerinin erkeklere göre daha yüksek olduğunu biliyor musunuz? Bunun en büyük nedenlerinden biri, tasarımcıların erkek ve kadın fizyolojileri arasındaki farkları hesaba katmıyor olmaları. İsveç’te gerçekleştirilen bir çalışmada, araba koltuklarının hafif insanlar için tasarlanmadığından dolayı kadınların darbe etkisine daha fazla maruz kaldıklarını gösteriyor.

Chalmers Teknoloji Üniversitesi'nden Anna Carlsson, “Kadınlar genellikle erkeklerden daha hafiftir, bu nedenle öne doğru daha hızlı fırlarlar ve daha fazla ivmelenmeye maruz kalırlar” diyor ve devam ediyor: “Bir kadın ayrıca emniyet kemerinin sert darbesine karşı da daha savunmasızdır. Bu tehlikeyi engellemek için koltuklar daha az sert, daha esnek olmalı. Bir arabaya arkadan çarpıldığında, koltuk arkalığı bir trambolin gibi davranır ve bizi öne doğru fırlatır. Daha iyi yastıklanmış, biraz daha yumuşak yapılmış koltuk arkalıklarının kullanılması gerekiyor.

Görünmez Kadınlar kitabının yazarı Caroline Criado Perez de 2019'da “kadınlar pedallara erkeklerden daha yakın oturma eğilimindedir; genellikle daha kısa boylu olmalarına rağmen aracı kullanmak için pedallara ulaşmaları gerekmektedir. Bu, üreticinin tavsiye ettiği pozisyondan ziyade "pozisyon dışı" sürüş olarak kabul edilir. Araç kullanmak için gerekli olsa da bu pozisyonda oturmak sürücüyü daha fazla yaralanma riskiyle karşı karşıya bırakmaktadır” diye yazmıştı.

Sorunun bir kısmı da otomobillerin test edilme şekli. Çarpışma testi mankenlerinden önce, çarpışma testlerinde insan kadavraları kullanılıyordu. Önceki yaralanmaları testlerde meydana gelenlerden ayırma sorunlarının yanı sıra, tedarik edilen kadavraların çoğunun yaşlı erkeklerden oluşması nedeniyle demografik bir sorun da vardı.

Çarpışma testi mankenleri ortaya çıktığında, bunu düzeltmek ve birkaç farklı vücut şekli eklemek doğru olabilirdi ama bu yapılmadı. Neredeyse sadece erkeklere dayalı çarpışma testlerine devam edildi ve bundan herkes için bir sonuç çıkartılmaya çalışıldı. Tabii ki çocuk çarpışma testi mankenleri de var, ancak kadın bedenlerini temsil eden mankenler, 149 santimetre (4 fit 8 inç) boyunda, kabaca 12 yaşında bir kız çocuğu boyutunda küçültülmüş erkek mankenler.

Neyse ki bu eşitsizliği gidermek için çaba sarf edenler de var. Yakın zamanda araştırmacılar tarafından bir kadın çarpışma testi mankeni tasarlandı. Ekip, bu mankenin, araba kazalarına karışan kadınlarda orantısız bir şekilde meydana gelen kırık pelvis gibi farklı yaralanmalar hakkında bilgi edinmek için kullanılabileceğini umuyor. Ancak şu an için bu ayrım devam ettiğinden, kadınların daha yüksek ölüm riski taşıdığı gerçeği de devam ediyor.