İçinde sigara içilmiş bir araba neden alınmamalı? "Üçüncü el sigara" gerçeği...

"Üçüncü el sigara" sağlığımızı tehdit ediyor. Peki nedir bu "üçüncü el sigara" dedikleri? İçinde sigara içilmiş bir arabayı neden almamamız gerektiği ile ne ilgisi var? İşte merak edilen bu iki sorunun yanıtları...

İçinde sigara içilmiş bir arabayı neden almamalısınız?

Sigara içmenin kötü bir şey olduğunu muhtemelen bilmeyen yoktur. Ancak halen tam olarak ne kadar kötü olduğunu belirleyebilmiş değiliz. Riverside, California Üniversitesi'ndeki araştırmacılar tarafından yürütülen yeni bir araştırma, yalnızca birinci veya ikinci el içiciliğin değil, üçüncü el içiciliğin de zararlı etkileri olduğunu buldu. Üçüncü el içicilik, sigara dumanından çıkan ve duvarlar, halılar, perdeler, giysiler, mobilyalar ve her gün bizi çevreleyen pek çok yüzeye süresiz olarak yerleşen tüm kirleticileri ve kimyasalları tanımlıyor.

Hücre, moleküler ve gelişim biyolojisi doktoru ve makalenin baş yazarı olan Shane Sakamaki-Ching, bulgular hakkında yaptığı açıklamada “İnsan derisinin THS'ye [üçüncü el duman] maruz kalmasının inflamatuar cilt hastalığının mekanizmalarını başlattığını bulduk” dedi ve ekledi: "Endişe verici bir şekilde, THS'ye akut deri maruziyeti, sigara içmenin zararlı etkilerini taklit ediyor."

10 kişiyle 15 dakikalık "üçüncü el sigara" deneyi

Üçüncü el dumana dermal olarak maruz kalan insanlara ilk bakan çalışma, filtrelenmiş hava veya üçüncü el duman parçacıkları ile emprenye edilmiş giysileri giyen 10 sağlıklı sigara içmeyen kişiyi içeriyordu. Araştırma toplam üç saat sürdü ve bu süre zarfında katılımcılar saatte en az 15 dakika bir koşu bandında yürüyor veya koşuyordu, böylelikle terleyerek potansiyel olarak deri yoluyla alınan üçüncü el içicilik seviyelerini artırıyordu.

Protein değişiklikleri ve oksidatif stres belirteçleri için ölçülen tüm katılımcılardan düzenli aralıklarla kan ve idrar örnekleri alındı. Üçüncü el içiciliğin hücre veya doku hasarına neden olabileceğine dair ipuçları incelendi.

California'daki Kite Pharma'da araştırma bilimcisi olan Sakamaki-Ching, “Akut THS maruziyetinin DNA, lipidler ve proteinlerde oksidatif hasarın üriner biyobelirteçlerinin yükselmesine neden olduğunu bulduk ve bu biyobelirteçler maruziyet durduktan sonra yüksek kaldı. Sigara içenler bu biyobelirteçlerde aynı yükselmeyi gösteriyor" diyor.

İçinde sigara içilmiş bir araba bile tehlikeli

Çalışma, üçüncü el dumana maruz kalmanın, kontakt dermatit ve sedef hastalığı gibi cilt hastalıklarıyla ilişkili spesifik biyobelirteçleri yükselttiğini ortaya çıkardı. THS ile temas etmesi en muhtemel organ cildiniz olduğundan dolayı muhtemelen bu tehlikeli maddelerden en büyük dozu alacağı için bunun mantıklı olduğunu söyleyebiliriz.

Daha da endişe verici bir şekilde, Sakamaki-Ching, çalışmada kaydedilen "oksidatif zararın", kanser, kalp hastalığı ve ateroskleroz gibi diğer hastalıklara yol açabileceğini belirtiyor.

Üçüncü el sigaranın ne kadar kalıcı ve tahmin edilemez olabileceğini düşündüğünüzde, tüm bunların büyük bir potansiyel sorun olduğunu rahatlıkla tahmin edebilirsiniz. UC Riverside'da hücre biyolojisi profesörü ve çalışmanın ilgili yazarı Prue Talbot, “THS maruziyetine insan sağlığı tepkileri konusunda genel bir bilgi eksikliği var” diyor ve sözlerine şöyle devam ediyor: “Daha önce sigara içen bir kişinin kullanılmış bir arabasını satın alırsanız, kendinizi bazı sağlık risklerine atıyorsunuz. Sigara içilmesine izin veren bir kumarhaneye giderseniz, cildinizi THS'ye maruz bırakıyorsunuz. Aynı durum, daha önce bir sigara tiryakisi tarafından kullanılan bir otel odasında kalmak için de geçerli.

Ve tüm bu sonuçlar sadece üç saatlik bir araştırmadan elde edildi. Araştırmacılar, gelecekte daha uzun süre maruz kalan daha büyük popülasyonları araştırmayı planlıyor. Ekibin bir sonraki projesi, e-sigara içenleri inceleyecek ve daha az ölümcül olduğu iddia edilen bu ürünleri test edecekler.

Çalışma, The Lancet dergi ailesinin bir parçası olan eBioMedicine dergisinde yayınlandı.