TressFX: Grafikte yeni dönem!

AMD'nin TressFX teknolojisini ve uygulandığı ilk oyun olan Tomb Raider'ı sizler için inceledik...

TressFX: Grafikte yeni dönem!

DirectX 11, beraberinde sadece daha net dokular ve daha yüksek poligon sayısı getirmekle kalmadı. Onun sayesinde tessellation (mozaik) benzeri yeni özelliklerle de tanıştık. AMD, DirectX 11'in getirdiği yeni özellikleri kullanan bambaşka bir teknolojiyle karşımızda: TressFX. Bu yeni teknolojiyi ve onu kullanan ilk oyun olan Tomb Raider serisinin son temsilcisini sizler için inceledik.

TressFX'in temelindeki render teknolojisi gerçekten çok etkileyici. Hem AMD hem de Nvidia ekran kartlarıyla çalışan teknolojinin neler yapabileceğini takip eden sayfalarda görebilirsiniz. Bu teknolojiden faydalanabilmek için güçlü bir sisteme ihtiyaç var. Sistemini güncellemek isteyen okurlarımız, sadece Tomb Raider'da değil bütün güncel oyunlarda akıcı grafikler elde etmelerini sağlayacak ekran kartı tavsiyelerimizi kaçırmamalılar. Ayrıca yeni Tomb Raider oyununu detaylı bir şekilde incelediğimiz galerimizi de beğeneceğinize eminiz.

TressFX: Yeni grafik teknolojisinin detayları

TressFX: Yeni grafik teknolojisinin detayları

AMD geliştirdiği yeni teknolojiyi ilk kez Tomb Raider serisinin son oyununda sergiliyor: TressFX, insan saçını inanılmaz gerçekçi bir şekilde ekranlara yansıtıyor.

TressFX aslında bir grafik işlemi değil: Lara'nın saçını tüm güzelliğiyle ekrana yansıtmak için daha iyi dokular ya da daha fazla poligon değil de fizik hesaplamaları kullanıyor. DirectX 11'de bulunan DirectCompute komutlarını kullanan AMD, fizik hesaplama performansını arttırmayı başarmış. Normalde fizik efektleriyle ilgili hesaplamaları bilgisayarın ana işlemcisi yapar. DirectCompute sayesinde fizik hesap yükü grafik kartına yönlendiriliyor, ana işlemci üzerindeki yük hafifletiliyor. Böylece ufak bir esintinin bile Lara'nın saçını nasıl etkilediğini görebiliyoruz.

Saçın her bir teli ayrı hesaplanıyor

TressFX saçın sadece fiziksel özelliklerini değiştirmekle kalmıyor detay seviyesini de yükseltiyor. Öyle ki AMD, Lara'nın saçındaki her bir telin diğerlerinden bağımsız hareket ettiğini ve hareketlerinin tek tek hesaplandığını iddia ediyor. Saç telleri rüzgâr, yer çekimi ve hareket gibi fiziksel etkenlerden etkilenmekle kalmıyor birbirlerine ve Lara'nın omuzlarına dokununca da tepki veriyorlar. Böylece tellerin iç içe geçmesi ve vücudu delip geçmeleri engelleniyor.

TressFX'in temelinde Microsoft'un DirectCompute arabirimi bulunuyor. Bu nedenle teknolojinin dayandığı hesaplamaları, DirectX 11 destekleyen tüm ekran kartlarının yapamaması için bir neden bulunmuyor. Gerçekten de, Steam üzerinden kapsamlı bir güncelleme indirdikten sonra Tomb Raider'ın GeForce ekran kartlı bir sistemde de sorunsuz çalıştığını tespit ettik.

Radeon daha hızlı

Radeon daha hızlı

Yaptığımız testler Tomb Raider'ın en yüksek grafik seçenekleri açıkken, 1.920 x 1.080 piksel çözünürlükte Radeon kartlı sistemde daha iyi performans sergilediğini gösteriyor. AMD FX-8350 işlemci ve Radeon HD 7970 GHz Edition ekran kartına sahip olan test sistemimizde, 60 fps elde etmey başardık. Core i7 işlemcili GeForce GTX 670 ekran kartlı sistemdeyse 54 fps elde ettik. Değerlendirmede, Lara'ın çökmekte olan bir mağaradan kaçmaya çalıştığı ilk bölümdeki performansı esas alıyoruz.

TressFX, mutlaka diğer oyunlarda da görmeyi beklediğimiz harika bir teknoloji. Oyunda Lara'nın saçları tek kelimeyle muhteşem görünüyor.

Grafik kartları: Hangisini seçmek gerek?

Tomb Raider başında gerçekten eğlenmek istiyorsanız grafik ayarlarını sınırına kadar zorlamanız gerekiyor. Oyundan tam performans almak için nasıl bir sisteme sahip olmak gerektiğine bakalım. Ama önce ufak bir ipucu: oyun canavarı bir ekran kartını sıradan bir işlemciyle birlikte kullanmanın pek bir anlamı yok. Ekran kartınız ne kadar iyi olursa olsun, eğer giriş seviyesi bir işlemciye sahipseniz, oyunlardan arzuladığınız performansı almayı beklememelisiniz. İyi bir performans için en az Intel Core i5 (Sandy Bridge ya da Ivy Bridge) ya da AMD FX gibi ortalama bir işlemciye sahip olmalısınız. Yoksa işlemci bir darboğaz yaratır ve ekran kartını tökezlemesine neden olur.

AMD: Asus Radeon HD 7950 DirectCU II TOP

AMD: Asus Radeon HD 7950 DirectCU II TOP

Radeon'un HD 7950, çok iyi fiyat-performans dengesi sunan, piyasadaki en iyi ekran kartlarından biri. Yaklaşık 740 TL'den satılan bu kart, ödenen her kuruşun karşılığını fazlasıyla veriyor. Asus'un ürettiği bu modelde DirectCU II soğutma sistemi kullanılmış. 3 GB GDDR5 RAM'e sahip olan kart, 5.000 MHz saat hızında çalışıyor. Ancak GPU döngüleri 900 MHz hızında çalışıyor. Kart Tomb Raider için özel olarak elden geçirildiğinden oyunda çok iyi performans sergiliyor.

Değerlendirme

Asus tarafından üretilen bu kart, mevcut oyunları rahatlıkla çalıştırdığı gibi yakında piyasaya sürülecek bütün büyük oyunların altından kalkacak kadar güçlü. Eğer mümkün olan en yüksek performansı arzuluyorsanız 740 TL, bu güçte bir kart için gözden çıkartılabilecek bir miktar.

NVIDIA: Gigabyte GTX 660 TI Windforce OC

NVIDIA: Gigabyte GTX 660 TI Windforce OC

Özellikle en iyisini arzulayan oyun severleri memnun edecek bir diğer kartsa GeForce GTX 660 TI Windforce OC. İsminden de anlaşılacağı üzere kart, Nvidia'nın orta-üst seviye kartlarından olan GTX 660 Ti temel alınarak tasarlanmış. 1.344 shader işlemcisine sahip olan kartta 2 GB GDDR5 VRAM bulunuyor. Gigabyte firmasının ürettiği kart yaptığımız testlerde bizi memnun etmeyi başardı: kart tüm mevcut ve yakında piyasaya sürülecek oyunları 1.920 x 1.080 piksel çözünürlükte çalıştırabilecek kadar güçlü. Windforce soğutma sistemi görevini başarıyla yerine getiriyor.

Değerlendirme

Tüm mevcut ve piyasaya sürülmesi beklenen oyunların ihtiyaç duyduğu grafik performansını sunacak kadar güçlü olan bu kartı elde etmek isteyen kullanıcıların yaklaşık 760 TL'yi gözden çıkarması gerekiyor.

Tomb Raider: Lara'nın son macerası

Tomb Raider: Lara'nın son macerası

Tomb Raider grafikleriyle göz dolduruyor. Peki, oyunun kendisi ne kadar iyi? Yeni macerasında Lara'ya eşlik ettik ve bu sorunun cevabını bulmaya çalıştık.

Serinin yeni oyunu piyasaya, kaçıncı oyun olduğunu belirten bir numara olmadan çıkıyor. Aslında bu çok yerinde bir karar çünkü oyunun yayıncısı Square Enix hikâyeyi sıfırdan yeniden başlatmak istiyordu. Ancak oyunu geliştiren Crystal Dynamics hikâyeyi sıfırlamanın çok ötesine geçmiş, oyunu neredeyse baştan yeniden yaratmış. İlk Tomb Raider oyunundan önce yaşanan bir macerayı anlatan oyunda, inanılmaz zeki bir arkeolog olan Lara Croft'un nasıl olup da tehlike, macera ve silahlarla dolu bir dünyaya adım attığına tanıklık ediyoruz.

Kırılgan ve hassas bir Lara

Oyunda genç ve hevesli bir arkeolog olan Lara Croft, gizemli kayıp Yamatai uygarlığının peşine düşüyor. Ancak adaya varır varmaz işler kötüye gitmeye başlıyor: Lara'yı getiren gemi karaya oturuyor. Lara kendini bu terke edilmişe benzeyen adada yapayalnız buluyor. Daha oyunun ilk anlarından bizi nelerin beklediğini anlayabiliyoruz. Patlayan petrol varilleri arasından koşan yaralı Lara yıkılmakta olan bir mağaradan son anda kurtuluyor. Crystal Dynamics, daha oyunun ilk 30 dakikasında aksiyonu bol bir oyunla karşı karşıya olduğumuzu hissettiriyor.

Amacımız hayatta kalmak

Amacımız hayatta kalmak

Mağaradan çıkmayı başaran Lara, hayatta kalma taktikleri geliştiriyor. Ok ve yay kullanarak kendini korumayı öğrenen Lara batan geminin hayatta kalan mürettebatıyla karşılaşıyor. Oyunun hikâye anlatımı (özellikle de ikinci yarısının) gerçekten çok iyi: ilginç ve heyecan verici hikâyesi boyunca pek çok ara sahneyle karşılaşıyoruz.

Tomb Raider, özellikle de görüntü seçenekleri en sona getirildiğinde, göz çok hoş görünüyor. Oyunun deneme şansı bulduğumuz PC sürümünde klavye ve fareyle kontrol ederken hiçbir sorunla karşılaşmadık.

Sonuç: Aksiyon severler kaçırmasın

Günümüzün en büyük oyun ikonu olan Lara Croft son yıllarda biraz yaşlanmış görünüyordu. Crystal Dynamics zor olanı başarıp yaşlı seriyi yeniden başa döndürmeyi, bu arada da heyecan verici ve muhteşem görünen bir oyun yapmayı başarmış. Oyunu oynayınca siz de karakter gelişiminden oynanışa kadar her noktada seriye yeni can verilmiş olduğunu göreceksiniz.

Oyunun konsol ve PC sürümlerinin, içerik açısından birbirinden bir farkı bulunmuyor. Ancak imkânı olan oyuncuların oyunu modern bir PC'de oynamasını tavsiye ederiz. Çünkü (TressFX'in getirdiği yeni efektlerin ötesinde) Tomb Raider, bilgisayarda göze çok daha hoş görünüyor.

Okuyucu Yorumları