TIR ne demek? Araçlardaki TIR işaretinin anlamı aslında budur

TIR, genellikle uzun yollarda taşımacılık yapan oldukça uzun araçlar olarak biliniyor. Bazen de yarı römork ya da çekicilere TIR deniyor. Ancak TIR yaygın olarak bilinen aksine aslında kamyon, otobüs gibi bir araç ismi değil... Peki, TIR ne demek? İşte bu ifadenin gerçek anlamı

TIR ne demek? Araçlardaki TIR işaretinin anlamı aslında budur

TIR ne demek? Bu yazıda genellikle uluslararası kara yolu taşımacılığında yer alan uzun kamyonlar için kullanılan TIR ifadesinin anlamına bakıyoruz.

TIR NE DEMEK?

Peki, TIR çekici değilse ne? TIR Fransızca "Uluslararası Karayolu Taşımacılığı" anlamına gelen Transports Internationaux Routiers'in baş harflerinden oluşan bir kısaltma. İngilizcesi International Road Transport...

TIR en özet anlatımla 66'dan fazla ülkenin prosedürü kullandığı; en geniş coğrafi kapsama sahip uluslararası gümrük transit sistemi. Türkiye 24 Mayıs 1966 tarihinde TIR Sözleşmesine katıldı. Sistem ile birlikte, TIR karnesinde belirtilen ve araçta yüklü bulunan eşyanın gümrük kontrolü, çıkılan ülkede yapılıyor ve şüpheli durumlar hariç varış noktasına kadar güzergahta bulunan ülkelerin gümrüklerinde sadece harici kontroller yeterli oluyor. Sistemin sınır geçme prosedürlerinin azalması, uluslararası ticaretin hızlanması, masrafların azalması gibi pek çok hedefi var

Avrupa Birliği TIR sistemini özetle şöyle açıklıyor:

TIR prosedürü eşyanın normalde ithalat veya ihracatta ödenmesi gereken vergi ve harçlar ödenmeden gümrük kontrolü altında uluslararası sınırlar boyunca hareket etmesine olanak tanır. TIR prosedürünün bir koşulu, eşyanın hareketinin karayolu taşımacılığını içermesidir.

Mallar, bir ülkedeki hareket gümrük idaresinden başka bir ülkedeki varış gümrük idaresine, uluslararası kabul görmüş bir gümrük transit belgesi olan TIR karnesi kapsamında taşınır ve bu da askıya alınan vergi ve harçların ödenmesi için mali bir garanti sağlar. Garanti sistemi, şu anda Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Birliği (IRU) olan uluslararası bir kuruluş tarafından yönetilmektedir.

Peki TIR sistemi neden kuruldu?

TIR transit sistemi İkinci Dünya Savaşı'ndan hemen sonra Birleşmiş Milletler Avrupa Ekonomik Komisyonu'nun (UNECE) himayesinde Avrupa ekonomilerini canlandırmaya yardımcı olmak için geliştirildi. TIR Anlaşması 1949'da imzalandı ve başarısı 1959'da ilk TIR Sözleşmesinin kurulmasına yol açtı.

1959 Sözleşmesi, 1975 yılında TIR Karneleri Kapsamında Uluslararası Eşya Taşımasına İlişkin mevcut Gümrük Sözleşmesi ile değiştirildi. Birliğin kendisi de dahil olmak üzere her AB Üye Devleti, 1975 TIR Sözleşmesine Akit Taraf. Aralık 2020 itibariyle, Sözleşmeye 76 ülke ve Avrupa Birliği dahil 77 taraf bulunuyordu.

TIR transit sistemi, aşağıdaki beş ana ilkeye dayanmaktadır:

-güvenli araç veya konteyner kullanımı,
-uluslararası garanti zinciri,
-TIR karnesi,
-gümrük kontrollerinin karşılıklı tanınması ve
-Sistemi kullanmak için kontrollü erişim.

1975 TIR Sözleşmesi, bu ana ilkelerin her birine ilişkin değişiklikleri yansıtmak için yıllar içinde birçok kez değiştirildiği için dinamiktir.