PS 4 vs. Xbox One grafikleri!

Xbox One ve PlayStation 4'ün grafik konusunda aralarında fark var. Peki bu fark ne kadar önemli?

PS 4 vs. Xbox One grafikleri!

Konsol dünyasında bir süredir dolaşan söylenti sonunda doğrulandı: En azından bazı oyunlar, yeni nesil konsol Sony PlayStation 4'te Xbox One'da olduğundan daha yüksek bir çözünürlükte çalışacaklar. Peki bunun nedeni ne? Çözünürlük, satın alma kararınızı etkileyecek kadar önemli bir etken mi?

PS4'ün oyunları daha yüksek çözünürlükte çalıştıracağının onayı, Call of Duty: Ghosts'u geliştiren Infinity Ward'dan geldi. Firma, yaptığı açıklamada oyunun PS4'te 1080p'de (yani 1.920 x 1.080 çözünürlükte), Xbox One'da ise sadece 720p'de (1.280 x 720) çalışacağını ortaya çıkardı. Bir başka deyişle bu, Sony'nin konsolunun aynı anda 2 milyon piksel, Microsoft'un Xbox One'ının ise sadece 1 milyon piksel göstereceği anlamına geliyor.

Yani PlayStation 4, tam anlamıyla iki kat fazla grafik detayı sunuyor. Peki bu önemli mi?

Çözünürlük farkı önemli mi?

Çözünürlük farkı önemli mi?

Aklınıza ilk gelen soru, bu farkın gerçekten de önem taşıyıp taşımadığı. Cevap evet, bu fark önemli. Bazı kullanıcılar grafiksel detaylar konusunda daha hassaslar. Ancak detayların iki kat fazla olması, önemli bir fark.

Ancak atlamamamız gereken bir nokta var: Bu fark, henüz sadece bahsettiğimiz oyun için geçerli, her zaman 720p ile 1080p oyunları karşılaştırmak durumunda olmayabiliriz.

1080p ekrandaki pikselleri normal bir izleme mesafesinden ayırt edemeyebilirsiniz. Ancak onu 4K çözünürlüklü bir ekranla karşılaştırdığınızda netlik farkını göreceksiniz. Aynı şekilde 720p de 1080p kadar keskin görüntüler sunmuyor.

Doğal çözünürlük önemli

Doğal çözünürlük önemli

Tüm mesele piksel sayısını ikiye katlamakla çözülmüyor, her pikselin net görünmesi de oldukça önemli. LCD ve OLED dahil tüm düz paneller, eski CRT ekranların aksine belirli sayıda piksellere sahipler. Bunun anlamı, bu panelin sadece bir ideal çözünürlüğünün olduğu, sadece bir çözünürlükte her piksele gerçekten bir piksellik görüntü düştüğü. Evet, pikselleri ikiye katlamak bir istisna sayılabilir ancak bu, çözünürlüğün dörde katlanması anlamına geliyor. Dolayısıyla 720p'den 1080p'ye geçerken pikselleri tam anlamıyla katlamış olmuyorsunuz.

Bugünkü çoğu HDTV 720p değil 1080p çözünürlüğe sahip. Dolayısıyla 720p'ye geçtiğinizde oyunlarda bazı pikselleri kaybetmiş oluyorsunuz. Dahası pikseller, 720p'de büyük pikselleri faktöriyel olmayan daha küçük piksellere dönüştürmek gerektirdiğinden netliklerini de kaybediyorlar. Sonuç olarak daha yumuşak, bir miktar bulanık görüntüler ortaya çıkıyor.

Bu durum, interpolasyon işlemini oyun motoruyla yapıp ekrana 1080p görüntü aktardığınızda da belirli bir seviyede gerçekleşiyor. Örneğin Xbox One'ın Battlefield 4'ü dahili olarak 900p'de render'ladığı, ardından ekrana 1080p olarak gönderdiği söyleniyor. Ancak bir pikseli örneğin 1,3 piksele yaymaya çalıştığınızda sorunlar devam edecektir.

Bu sorunlar neden mi yaşanıyor?

Bu sorunlar neden mi yaşanıyor?

Peki iki konsol arasındaki bu farkın nedeni ne, bunları neden konuşuyoruz? Cevap aslında oldukça basit. PlayStation 4, grafik anlamında Xbox One'dan daha güçlü. Bu, tahmin edebileceğiniz gibi PS4'ün akıcı bir FPS'yi korurken daha yüksek grafiksel detay sunabileceği anlamına geliyor.

Her iki konsol da temel mimari anlamında birbirlerine benziyorlar. İkisi de grafik ve işlemci birimlerini AMD'ye yaptırıyor. İki konsolda da neredeyse birbirinin aynısı sekiz çekirdekli işlemci var. Fark ise grafik ve bellek alt sistemlerinde yatıyor. PS4 ve Xbox One, aslında aynı grafik mimarilerini kullanıyorlar (AMD'nin GNC teknolojisi). Ancak Xbox One 768 GNC grafik çekirdeğine sahipken PS4, bunların 1.152'sini üzerinde taşıyor. İki konsolun da aynı saat hızında çalıştığını düşünürsek, PS4'ün yüzde 50 daha fazla shader gücüne sahip olduğunu söyleyebiliriz.

Belleklerin bant genişliğinde de kayda değer farklılık var. PS4, 8GB GDDR5'le geliyor. Bu bellekler, 5.5GHz veri oranıyla çalışıyor ve 176GB/sn. bant genişliğine sahipler. Xbox One ise 8GB DDR3'le geliyor. Xbox One'ın 2.13GHz'te çalışan bellekleri sadece 68GB/sn. bant genişliğine sahip. Fark hiç de az değil. Xbox One'ı teselli edecek bir yönü ise 102GB/sn. sunan 32MB'lık bir eSRAM'a sahip olması. Ancak bu sizi yanıltmasın, çünkü eSRAM havuzu sistem belleğine göre çok daha küçük.

Tüm bunları bir araya getirip konuşmamız gerekirse, PlayStation 4'ün grafik işlemede daha hızlı olduğu gerçeğini gizleyemeyiz.

Şimdi ne olacak?

Şimdi ne olacak?

Peki PS4'ün Xbox One'a karşı sağladığı avantaj, aradaki fark bir "standarda" dönüşebilir mi? Bu sorunun cevabı belli değil ancak cevap evetse, hangi konsolu alacağınıza dikkat etmeniz gerekiyor.

Bir şey belli, o da bugün bir Xbox One alırsanız, zaman içinde daha hızlı bir konsola sahip olmayacaksınız. PS4 her zaman yüzde 50 daha fazla shader'a sahip olacak ve genel olarak akıcı bir FPS'de daha iyi grafikler sunabilecek. Ancak geliştiriciler, konsolların potansiyellerini zaman içinde daha iyi kullanabilir hale gelecekler. Yani Xbox One'a çıkan oyunlar, birkaç sene sonra çok daha iyi görünecekler. Ancak sorun, aynısının PlayStation 4 için de geçerli olması.

Konsolların donanımı benzer olduğundan Xbox One'ın hangi alanda PS4'e yetişeceğini kestirmek zor. Her iki cihazın potansiyeli zamanla daha çok ortaya çıkacaktır, ancak aradaki performans farkının kapanma ihtimali yok gibi.

Geliştiricilerin önündeki tek yol, Xbox One'daki oyunlarda düşük çözünürlük kullanmak da değil. Dilerlerse shader ve yüzey detaylarını düşürebilir, gölgeleri azaltabilir, ışıklandırmaların detayını kısabilirler. Ancak hepsi aynı yola, yani daha düşük görsel kaliteye çıkıyor.

O zaman Xbox One için oyunun sonu geldi mi?

O zaman Xbox One için oyunun sonu geldi mi?

O kadar da çabuk değil. PS4 performans avantajına sahip olabilir, ancak Xbox One, Xbox 360'tan kabaca 5 kat daha hızlı bir konsol ve 16 kat daha fazla sistem belleği var. En önemlisiyse Xbox One'ın sistem belleği, PS4'tekiyle aynı seviyede. Bellek alanı, şu anki konsolların yolun sonuna gelmelerinde en önemli etkendi. Dolayısıyla ikisini karşı karşıya getirmek her zaman mümkün olacaktır.

Dolayısıyla belki de PS4'ün daha hızlı olup olmadığına değil, Xbox One'ın gelecek nesil oyunlar için yeterince hızlı olup olmadığına bakmalıyız. Xbox One için de 1080p çözünürlüklü oyunlar çıkacağından eminiz.

Son kararımız

Xbox One oyunlarının PS4 oyunları kadar etkileyici görünmeyeceği bir gerçek. Ancak aradaki fark o kadar da büyük olmayacak, oldukça küçük kalacak. PS4'ün grafikleri sadece biraz daha keskin görünecek. Mümkün olan en detaylı grafikleri elde etmek istiyorsanız, seçiminiz PS4'ten yana olmalı. Geriye kalan kullanıcılar ise konsolların farklı yönlerini karşılaştırarak karar verecekler.

Okuyucu Yorumları