"Büyük Çekici"nin sırrı ortaya çıkıyor

Samanyolu'nun ardında, önemli bir bilinmeyeni açığa çıkartabilecek yüzlerce yeni galaksi keşfedildi!

"Büyük Çekici"nin sırrı ortaya çıkıyor
Yeni keşfedilen galaksilerin Samanyolu'nu geçerek Parkes teleskobuna ulaşmasını tasvir eden resim.ICRAR

Avustralya'nın New South Wales eyaletinde yer alan Parkes Gözlemevi tarafından 1997 yılında elde edilen veriler üzerinde yapılan çalışmalar evrenimize dair çarpıcı bir gerçeği daha ortaya koydu. Astronomlar Parkes Teleskobu'nun yaptığı bu gözlemler sonucunda Samanyolu'nun ötesinde daha önce gözlenemeyen yüzerlece galaksi keşfettiklerini duyurdular.

Bilim insanları söz konusu keşfin "The Great Attractor" ("Büyük Çekici") olarak adlandırılan ve henüz hakkında detaylı bir bilgiye sahip olmadığımız kitleyi aydınlatması açısından heyecan verici olduğunu belirtiyorlar. Yapılan bu gözlemlerin 300 yeni galaksinin keşfinin yanında daha önce bilinen yaklaşık 500 galaksi hakkında da daha yeni ve daha detaylı bilgiler de sağladığı ifade ediliyor. Büyük Çekici, Uluslararası Radyo Astronomi Araştırma Merkezi (ICRAR) tarafından Samanyolu Gökadası ve karşısındaki diğer gökadaları kendisine doğru çeken, "bir milyar Güneş'in yerçekim gücüne eşdeğer güce sahip bir bölge" olarak nitelendiriliyor.

Astronomlar dikkatlerini ilk olarak 1970'lerde, bazı galaksilerin evrenin geri kalanında görülen evrensel genişleme sürecini izlemediğini tespit ettiklerinde çeken bu bölgeye özel bir ilgi gösteriyorlar. University of Australia'dan Lister Staveley-Smith içinde birkaç tane, süper yıldız kümesi olarak adlandırdıkları çok geniş ölçekli galaksi toplulukları barındıran bu bölgenin "bütün Samanyolunu da saatte iki milyon kilometreden daha fazla bir hızla kendisine doğru" çektiğini belirtiyor.

Samanyolu'nun ardında gizlenmiş yüzlerce yeni galaksinin keşfinin Büyük Çekici'nin yerçekimi kuvvetinin en azından bir kısmının açıklanmabilmesine yardımcı olacağı tahmin ediliyor.

Cenk Atlı