Çocuklar da kodlama yapabilir

Çocuklar da kodlama yapabilir, hatta programcı bile olabilir!

Çocuklar için kodlama

Yirmi yılı aşkın bir süredir yayımladığı kitaplarıyla birkaç kuşağa programlamanın ve bilişim dünyasının kapılarını açan Pusula Yayıncılık, Bahçeşehir Üniversitesi STEM Merkezi iş birliği, ülkemizde eğitime yenilikçi bakış açısı getiren Bahçeşehir Üniversitesi Mütevelli Heyeti Başkanı Enver Yücel'in sunuşu ile şimdi bu dünyaya giriş yaşını düşürerek çıtayı yukarı çıkartıyor: Çocuklar için programlama ve kodlama...

Programlama aynen matematik gibi hayatın bir parçası. Dünyada son zamanlarda gelişen eğitim yaklaşımlarından biri de bu: Nasıl çok küçük yaştan itibaren çocuklara matematik öğretilebiliyorsa, programlama da öğretilebilir. Hatta kodlama da! Algoritmalarla düşünmek, çocukların matematiksel becerilerini de inanılmaz ölçüde geliştirebiliyor. Onun için programlamanın, algoritma geliştirmenin ve kodlamanın başlangıç yaşı hızla düşüyor...

Kitapta, çocukların algoritmalara ve programlamaya ilişkin temel kavramları öğrenebilmeleri için hazırlanan grafik uygulamalar ve platformlar tanıtılıyor. Örneğin bloklarla görsel olarak program geliştirilmesini sağlayan, Google'ın görsel kütüphanesi Google Blockly. Çocuklara programlamayı sevdirmek ve öğretmek için MIT (Massachusetts Institute of Technology) tarafından geliştirilen web temelli platform, Scratch. Yine Microsoft ve Google gibi büyük firmalar tarafından desteklenen web sitesi code.org.

Bu araçların tümü de ücretsiz ve web üzerinden erişilebilen araçlar. Yani çocuğunuza programlama öğretmek için Zafer Demirkol'un kitabı dışında herhangi bir şeyi satın almanıza gerek yok. Web üzerinden uygulamaları adım adım izleyip örnekleri birlikte yapmanız, kavramların üzerinden geçmeniz yeterli... Sırası gelmişken, nesneye yönelik programlama dahil olmak üzere programcılığın bütün temel kavramları; Algoritma, Nesne, Dizi, Fonksiyon gibi temel kavramlar çeşitli örneklerle anlatılıyor ve platformlar üzerindeki uygulamalar ile enine boyuna işleniyor kitapta.

Öğretmen ve Ebeveyn Rehberliğinde:

Otuz yıldır programcılık yapan, şimdiye dek yazdığı 10 farklı bilgisayar kitabıyla bütün bilişim camiası tarafından iyi tanınan Zafer Demirkol, 7 yaşındaki oğluyla yardımlaşarak hazırlamış bu kitabı. Kitap, öğretmenlere ve velilere, programlamanın temel kavramlarını çocukların anlayabileceği bir şekilde nasıl anlatabileceklerini gösteriyor. Programlamaya başlama yaşını, Demirkol 4-5 olarak belirlemiş! Yani aslında çocuklar okuma yazmadan önce programlamaya başlayabilirler! Tabii, okuma yazma bilmedikleri için sadece görsel araçlar kullanabilirler, ama temel kavramları anlayabilmelerinde herhangi bir sorun yok, diyor yazar.

Uygulama ve örnekler, çocukların hoşlanacağı türden grafiklerden oluştuğu için, programlamayı sevdirmek için ayrıca bir çaba harcamanıza bile gerek yok. Tabii, çocuğuyla lunaparka giden her yetişkinin çok iyi bildiği gibi, bu kitapla çocuklara programlama öğretmek, sizin için de eğlenceli bir deneyim olacak. Hatta, şu ana kadar programlamayla, algoritmalarla, kodlamayla bir aşinalığınız olmadıysa, siz de bu kitabı kullanarak yazılım dünyasına ilk adımı atabilirsiniz!

Yazar ayrıca öğretmen ve ebeveynler için özel bir indeks oluşturdu. Öğretmen, kitapta "özel indeks" bölümündeki sıralamayla giderse, kodlamayı doğru bir teknikle öğretmiş olacaktır.

4 yaş üstü "herkes" için:

Okuma yazmayı yeni öğrenmiş, hatta öğrenmemiş çocuklara kodlama ve programlama öğretmeye çalışmak, ilk bakışta boşuna çaba gibi görünebilir. Zafer Demirkol, bu çabanın boşuna olmadığını önce ayrıntılı örneklerle anlatıyor, sonra da adım adım kanıtlıyor bu kitapta: "Programlama Matematiğin uygulama biçimlerinden ve bence en etkinlerinden biridir. Çünkü problemlere çözüm üretmek, onları çok boyutlu düşünmek, sonuçlarını görmek, heyecanlanmak, hataları düzeltmek, başarılı olunca sevinmek, yaptığımız uygulamayı sevmek, gelişen koşullara göre yeniden düzenlemek, daha iyi yapmak, emek vermek... yani hayata dair hemen her şey vardır programlamada."

Bu kitap için bir web sitesi geliştirilmiştir: www.cocuklaricinkodlama.com

Yazarın oluşturduğu bu web sitesinin iki temel amacı var; birincisi kitapta olabilecek, güncellemeler, düzeltimler, linklerde olabilecek değişimler ve duyuruları bu siteden yapmak. İkinci olarak çocuklar için kodlama teknolojilerindeki en son gelişmeleri buradan duyurmak, geliştirilen yeni araç ve uygulamalar burada paylaşmak. Kitaptaki örnek uygulamalara da bu web sitesinden basitçe erişim imkanı mevcut.

Ayrıca bir sosyal topluluk oluşturularak bu konudaki bilgilerin paylaşılması ve arttırılması hedeflendi. Bunun için https://www.facebook.com/groups/cocuklaricinkodlama grubunu takip edebilirsiniz.

Çocuklar için Kodlama Kütüphanesi : http://zaferdemirkol.com/cik

Bu kitabın yazım sürecinde Zafer Demirkol, çağdaş programlama yapılarını Türkçe ifade eden, Web'de çalışan, genişletilebilen bir programsal kütüphaneyi sıfırdan tasarlamaya karar veriyor. Sonuçta aylarca süren bir emeğin sonunda "Çocuklar için Kodlama" (CiK) kütüphanesini oluşturuyor. Bu proje, diğer yazılımcıların, kurum ve kuruluşların etkin katılımıyla çok daha yetenekli olacaktır.

Bahçeşehir Üniversitesi STEM Merkezi Onaylı:

Bahçeşehir Uğur Eğitim Kurumları Başkanı Enver Yücel'in Sunuş yazısıyla katkıda bulunduğu "Çocuklar için Kodlama" kitabı BAU STEM Merkezi tarafından da tavsiye edilmektedir.

BAU Mütevelli Heyeti Başkanı Sayın Enver Yücel şöyle diyor: Öğrenciyi 21.yüzyıl becerileri yönünden hazırlayacak konuların başında eğitim sistemi gelişmiş birçok ülkede yeni öğretim modellerinden biri olarak kullanılan kodlama eğitimi gelmektedir. Hem öğrencinin hem de öğretmenin gelişen teknolojileri eğitim-öğretim hayatlarına katmasıyla ve teknolojinin günlük hayatımızı artan bir şekilde kuşatmasıyla birlikte 'Kodlama' kavramının önemi artmıştır.

Bu nedenle kodlama, kodlamayı öğretme ve öğrenmenin ülkemizin eğitim-öğretim sistemine girmesi de kaçınılmaz olmaktadır. Bahçeşehir Uğur Eğitim Kurumları olarak sadece bugünün değil geleceğin de önemli bir alanı olarak gördüğümüz STEM ve Kodlama alanlarında bilimsel çalışmalar yapmaya ve bunları yayınlayarak paylaşmaya bugün olduğu gibi bundan sonra da devam edeceğiz.

BAU STEM Merkezi Koordinatörü Doç. Dr. Tufan ADIGÜZEL şöyle diyor: 'STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) - FeTeMM (Fen, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik) Eğitimi herhangi bir seçenek değil, kaçınılmaz bir zorunluluktur. Kodlama eğitimi de bu zorunluluk çerçevesinde -tetikleyici olarak- en önemli role sahiptir.

Okuyucu Yorumları