Türkiye'nin oyun ve oyuncu profili

Eğlenmeyi seven bir toplum olarak en çok zeka oyunlarını oynayıp ücretsiz indirmeyi tercih ediyoruz.

Türkiye'nin oyuncu profili

Jack in the Box ve Akampüs Gençlik Ajansı ile SenceBence.com platformu işbirliğiyle hazırlanan Gamin'sight tarafından gerçekleştirilen araştırmada en çok oynanan oyun kategorileri, kimlerin kaç saat, nasıl, neden ve hangi oyunlara yöneldiğine dair çarpıcı rakamlar ortaya çıktı. Eğlenmeyi seven bir toplum olarak en çok zeka oyunlarını oynuyor, ücretsiz indirmeyi tercih ediyor ve mekan olarak evimizin rahatlığını seçiyoruz.

Online video oyunlarının, her yaş grubundan insanın, cinsiyet veya gelir seviyelerini bağlı olmaksızın hayatlarında yer verdiği son derece zengin bir kültürel ortam halini aldığı yadsınamaz bir gerçek. Konu üzerindeki tartışmalar devam ededursun, ülkemizde bilgisayar oyuncu kitlesinin de ciddi bir rakama ulaştığı görülüyor. Online eğlence servisleri için iletişim ve pazarlama stratejileri geliştiren Jack in the Box, Akampüs Gençlik Ajansı ve sencebence.com platformu tarafından hazırlanan ve online eğlence servisleri üzerine araştırmalar gerçekleştirerek, tüketici iç görüleri toplayan Gamin'sight'ın 820 katılımcıyla yaptığı araştırmada ilginç istatistiki değerler ortaya çıkararak online oyun pazarının dikkatini çekecek ve pek çok konuya ışık tutacak bilgiler sundu.

Türkiye'de 14 - 61 yaş aralığındaki 820 kişiye düzenli olarak hangi oyunları oynadıklarının sorulduğu araştırma sorusunda en büyük oranı %48 ile zeka oyunları cevabı aldı. Bu oyunları online oynayanların oranıysa %59. Bu oran belki de Türk insanının kıvrak zekasını gösterebileceği ortam arayışına online oyunların cevap verebildiğini gösteriyor. Bunun bir diğer göstergesi de aynı soruya verilen cevaplar arasında ikinci en yüksek oranın %40 ile strateji oyunlarına ait olması. Son yılların yükselen ve önemli bir trendi olan MMO oyunları da %20 ile Türk oyuncuların tercihleri arasında. Genelde free-to-play modelini kullanan bu oyunlar arasında ağırlıklı tercihin %52 ile MMOFPS'ler yönünde olduğu gözlemleniyor. MMORPG'lerse %38 ile ikinci sırada yer alıyor.

Araştırmadaki bir diğer soru da oyuncuların en çok hangi mecralarda oyun oynadıkları üzerineydi. Türk oyuncuların çoğu, %56'sı PC oyunlarını tercih ediyor. PC oyun türleri arasında da en çok %55 ile strateji oyunlarını seçen Türk oyuncular, yoğunlukla %45 oranda gece ve ezici bir çoğunlukla %96 oranda evlerinde oyun oynamayı seviyor. Mobil platformlarda oyun oynayanların sayısı gün geçtikçe artıyor. Mobil üzerinde oyun oynama oranının %48 olduğu görülüyor.

Oyun oynama süresi de araştırmada öne çıkan bir başka konu olarak dikkat çekiyor. Buna göre %55 oranla ortalama günde bir - üç saat arası oyun oynanıyor. Bir saatten az oynayanlar %22 ile ikinci sırada yer alıyor. Üç - altı saat arası oyun oynayanlarsa %15 ile nispeten yüksek oranıyla dikkat çekiyor.

Katılımcıların internet kafelerin nitelik yetersizliğinden yakındığı araştırmada oyun oynamaya harcanan para sorulduğunda, "hiç para harcamıyorum" diyenlerin oranının %61 olduğu görüldü. Öte yandan free-to-play modellerinin popüler olması, oyunların bir kısmının ücretsiz oynanmasını sağlıyor olsa da toplamda %40'a yakın bir oyuncu kitlesinin oyunlara para harcadığı da araştırmayla ortaya çıkıyor.

Oyuncuların oyun dilindeki seçimleriyse %53 ile başta Türkçe olarak ön plana çıksa da İngilizce oynayanların sayısı da %45 ile hatırı sayılır derecede yüksek. Öte yandan Türkler, yine %62 oranla en çok Türk oyuncularla "kapışmayı" seviyorlar.

Teknoloji uzmanları ve analistler, bilgisayar oyunlarının içerdiği algoritmalara dayalı rekabet, mekanikler, geri bildirimler ve mükafatlar gibi unsurlarla insan beyninin fonksiyonlarının ve duygusal istikrarın arttığına ve 2020 yılına dek gerek iş, sağlık ve eğitim sektöründe, gerekse günlük yaşamda oyun kullanımının çok daha fazla artacağına inanıyorlar. Oyun oynamanın, çalışmaktan çok daha eğlenceli ve öğretici olduğunun açık olduğu günümüzde bu tür araştırmalar hem oyuncu kitlesini, hem de oyun pazarını analiz etmek açısından oldukça kritik bir değer taşıyor.

Okuyucu Yorumları