Ses hızını geçtiler ama

Bir Virgin Atlantic uçuşunda Boeing 787-9 ses hızını aştı. Peki bu nasıl oldu?

Yolcu uçağı ses hızını geçti

Bir Virgin Atlantic uçuşu, geçtiğimiz gün Los Angeles'tan Londra'ya yaptığı uzun yolculuk sırasında Pensilvanya üzerindeki avantajlı bir rüzgarın da desteği ile en az 801 mph (1290kmph) hızını aştı. Normalde kara üzerinde ses hızını sınırını aşmak yasak ancak uçağın ses bariyerini aşmış olmasına rağmen bir sonik patlama yaşanmadı. Ayrıca Virgin Atlantik, şu ana kadar duyulmamış bir gizem içerisinde değil veya Concorde'u geri getirmiyor. Yaşananlar kısaca şu şekilde özetlenebilir.

Boeing 787-9'un 801mph kara hızı Flight Aware uçuş takip sistemi tarafından raporlandı ve meteoroloji eğitmeni Stu Ostro tarafından tweet edildi.

Normalde bu boyutta bir uçak için seyahat hızı 560mph (900kmph) civarında ve bu da sesin 767mph (1325kmph) hızından (tabi ki ses hızı yüksekliğe, hava sıcaklığına, basınca ve daha pek çok farklı etkene göre değişiyor ve ölçülen bu hız normal koşullar altında deniz seviyesindeki hız) oldukça uzak. Bu da 801mph hızının aşılmasına rağmen sonik patlamanın yaşanmamasının sebebi oluyor. Washinton Post'un açıkladığı üzere uçağın bu hıza ulaşmasının sebebi, o sırada bölgede olan rüzgar idi. Bu durumu bir yürüyen bant üzerinde ilerlemek gibi düşünebilirsiniz. İçinde bulunduğunuz alan da sizle aynı yönde hareket ettiği durumda normalin üstünde olan hızlara ulaşmanız daha kolay.

Başka bir deyiş ile uçak, bu hıza çevresindeki hava sayesinde ulaşmıştı ve kara hızı ses hızından yüksek olsa da, hava hızı o kadar yüksek değildi ve bu yüzden de sonik patlama yaşanmadı. Eğer durum böyle olmasaydı, ses hızına yakın veya ses hızının üzerindeki hızlara ulaşmak uçağın ciddi bir basınç altında kalmasına ve muhtemelen bir felaket ile karşılaşmasına sebep olurdu.

Uçak bu rüzgarın içinde uzun süre kalmamış olsa da Londra'ya 48 dakika erken ulaşmayı başardı ve önümüzdeki günlerde Kuzey Amerika'nın o bölgesinden geçecek uçuşların hedeflerine daha çabuk ulaşmaları bekleniyor. Tabi ki diğer yönde giden uçuşların da ya rüzgara karşı uçmaları ya da çevresinden dolaşmaları gerekeceğinden dolayı daha uzun uçuş sürelerine sahip olmaları bekleniyor...

Okuyucu Yorumları