Google nerede hata yaptı?

Çok hızlı, göze de hoş görünüyor ama bir türlü yaygınlaşamıyor: İşte Google Chrome gerçeği...

Google nerede hata yaptı?

Google Chrome'un çıkışı büyük beklentilerle doluydu. Bir anda internet tarayıcı piyasasındaki dengeleri değiştirmesi ve Internet Explorer'dan, Firefox'tan büyük paylar koparması beklenen tarayıcı, bu büyük beklentileri karşılayamadı.

Google, mevcut internet tarayıcılardan memnun olmadığını dile getirerek pazara girmişti. Google'ın bir internet şirketi olduğunu ve geleceği internet üzerinden çalışan yazılımlarda gördüğünü düşünecek olursak bu gayet doğal. İnternet tarayıcı üzerinden çalışan Google Docs gibi hizmetler sunan ve bunlarla Microsoft'un masaüstü Office yazılımına önemli bir rakipler geliştiren Google, daha da fazlasını başarmak istiyor. Google'ın hırslı projelerinden olan Google Wave bunlardan birisi ve çalışması için HTML 5 standartlarına uyumlu bir internet tarayıcı gerekiyor.

Anlaşılan Google, daha Wave'i planlarken Chrome'a gerek olacağını düşünmüştü. Çünkü çıkışından beri Chrome çökmelere karşı önlem alan ve hızlı bir tarayıcı. Bunlar da internet uygulamaları için gerekli özellikler.

Chrome'un pazar payı

Chrome'un pazar payı
Chrome ancak yüzde 4 yaygınlaşabildi

Google Chrome bütün bu planlarına karşın ve internet kullanıcıları Google'a sempati duymasına karşın henüz beklenen başarıyı yakalayabilmiş değil. Chrome kullanıcı sayısındaki artış, Google'ı tatmin edecek ölçüde değil. Daha önceki büyük beklentileri de karşılayacak ölçüde değil.

Yüzde 4 civarında pazar payına sahip olan Chrome 1 yılı geride bıraktı. Halen Internet Explorer'a ya da Firefox'a yaklaşamadı. Bunun sebeplerinden birisi Mac OS ve Linux sürümlerinin bulunmaması. Google yöneticileri de bu sürümlerin gecikmesinin kendilerinde uyandırdığı hayal kırıklığını dile getirmişlerdi.

Özellikle Linux sürümünündaha en başından olmaması büyük bir etken. Linux'un dünyadaki işletim sistemleri arasındaki payı çok düşük olmasına karşın Linux kullanıcıları arasında pek çok geliştirici var. Bu geliştiriciler Firefox eklentilerini geliştirerek bu internet tarayıcının başarısında pay sahibi oldular. Ayrıca Chrome herhangi bir işletim sisteminin ana geliştiricisinin ürünü olmadığı için hızlı yayılamadı. Internet Explorer başarısını Windows'a borçlu.

Internet Explorer'a bile girdi

Internet Explorer'a bile girdi
Chrome Frame bile geliştirildi

Chrome'u yaygınlaştırmak isteyen Google, eğitime yönelerek insanlara bir internet tarayıcının ne olduğunu öğretmek istiyor. Aynı sorundan Microsoft da muzdarip, kullanıcıların XP ile gelen IE6'dan yeni sürümlere geçmesini sağlayamıyor. Microsoft'un derdi pazar payı değil, eski sürümlerdeki güvenlik açıklarını değerlendiren virüs salgınlarını önlemek. Ne yazık ki tek amacı internette gezmek olan kullanıcılar için, hangi tarayıcıyı kullandıklarının önemi yok. Kullanıcıların büyük çoğunluğu tarayıcının ne olduğunu bile bilmiyor. Bu yüzden de organize suç, internette çok rahat.

Google'ın esas önceliğine dönecek olursak. Chrome ile ilgili öncelik daha önce de bahsettiğimiz gibi kendi icadı olan gelecek nesil internet uygulamalarını destekleyecek güçlü bir temel oluşturmak.

Google Docs, Wave ve diğer projeler çalışmak için gelişmiş bir teknik altyapıya ihtiyaç duyuyor. Google'ın önceliği bunlar ve bundan Internet Explorer için çıkan Google Frame sayesinde iyice emin oluyoruz. Google, en yaygın kullanılan internet tarayıcıya kendi teknolojilerini çalıştıracak özellikler kazandırarak, rekabette kendi ayağına ateş etmek anlamına gelebilecek bir girişimde dahi bulunuyor.

Bir tarayıcı nasıl yaygınlaşır

Bir tarayıcı nasıl yaygınlaşır
Chrome'un ayırt edici özelliği nedir?

Chrome'un sorunlarından birisi de iş yerleri tarafından tercih edilen bir tarayıcı olmaması. Şirketler, IT bölümlerinin ihtiyaç duyduğu bazı temel özelliklere Chrome'un sahip olmadığını belirtiyor.

Google Chrome internet tarayıcı, Chrome işletim sistemi çıktıktan sonra yaygınlaşabilir. Ancak Chrome'un yaygınlaşmasındaki en büyük engel kullanıcıların alışkanlıkları. Halen kullandığı internet tarayıcıdan memnun bir kullanıcının Chrome'a geçmesi için ortada önemli bir sebep yok. Kullanıcılar bir internet tarayıcının diğerlerinden biraz daha hızlı çalışmasından daha değişik bir şeyler bekliyor; ilgilerini çekecek, ürünü farklılaştıracak bir özellik. Pazar birincisi Internet Explorer bir uyumluluk emsali, en yakın rakibi olan Firefox ise kendisini özelleştirilebilir olmasıyla ondan başarılı bir şekilde ayırt ediyor. Kullanıcılara zengin eklenti seçeneği sunan Firefox, bu sayede tanınan bir marka haline geldi.

İşin ilginç yanı, Bing'in Google arama motoruyla rekabetinde de benzer bir durumun söz konusu olması. Kullanıcıların alışkanlıklarını bozmalarını gerektirecek ve ürünü farklılaştıracak "özel bir şeyler" olmadığı için, kullanıcılar Bing'i beğenseler de Google'dan ayrılmıyor.

Okuyucu Yorumları